Peli poikki – mielenosoittajat kansallismielisyyden hurmoksessa, upeaa!
Olen hyvin iloinen. Aluksi epäilin, etteivät kaikki Peli poikki – mielenosoitukseen osallistuvat edes täysin tajua, minkä puolesta he osoittavat mieltään. Onneksi lopussa se tuli kaikille selväksi, ja toivottavasti kaikki yhdyimme laulamaan Finlandiaa Suomen itsenäisen ja vapaan kansallisvaltion puolesta. Vihdoinkin ymmärretään, että Suomen on oltava ja pysyttävä itsenäisenä kansallisvaltiona. Kansallinen herääminen 2.0 on tapahtunut.
taustaa:
Finlandia (sävelruno)
Finlandia, op. 26, on Jean Sibeliuksen vuosina 1899 ja 1900 orkesterille säveltämä sävelruno. Se oli alun perin Historiallisia kuvia -nimisen orkesterisarjan viimeinen osa.
Laulettuna esitettävän kappaleen nykyään käytössä olevat sanat kirjoitti V. A. Koskenniemi yli neljäkymmentä vuotta alkuperäisen teoksen säveltämisen jälkeen. Koskenniemen sanat heijastelevat sävellyksen alkuperäistä suomalaiskansallista henkeä.
Historia
Helmikuun manifestin jälkitunnelmissa nuorsuomalaiset järjestivät marraskuussa 1899 Helsingissä mielenosoituksellisen Sanomalehdistön päivien juhlan Venäjän toteuttamaa sortopolitiikkaa vastaan omien lehtiensä puolesta.Kaarlo Bergbom laati juhlaan kuusiosainen suomalaiskansallisen historiallisen kuvaelman, johon Sibelius sävelsi musiikin ja Eino Leino sekä Jalmari Finne kirjoittivat tunteellisen ja kansallisen taustatekstin. Osat kuvasivat Suomen historian eri vaiheita kalevalaisesta ajasta lähtien. Leino vastasi myös viimeisen, Suomi Herää -nimisen osan tekstistä, joka kuvasi Suomen kansallista heräämistä. Sibelius johti itse Helsingin filharmonisen seuran orkesteria teoksen ensiesityksessä Ruotsalaisessa teatterissa 4. marraskuuta.[1]
lähde: Wikipedia.
Mutta mitähän tähän sanoo No Borders, no Nation –porukka…?
Mutta mitähän tähän sanoo No Borders, no Nation –porukka…?
Vastaa tietty perinteitä kunnioittaen ja historiaa muistellen Kansainvälisellä :))
Wikip. //
Kansainvälinen (Internationaali, ransk. L’Internationale) on maailman kuuluisin työväenlaulu ja yksi maailman tunnetuimmista lauluista. Laulussa on tiivistetty vanhan työväenliikkeen keskeiset ajatukset.[1] Sitä ovat käyttäneet eri maissa sosialistit, kommunistit ja anarkistit tunnuslaulunaan
Ilmoita asiaton viesti
Onpa todella hienoa, että maahanmuuttokriittiset ja monikulttuuriset liikkeet ovat löytäneet toisensa ja yhdistyneet kansallismielisen ”Peli poikki, rajat kiinni” tunnuksen ja Finlandia-hymnin taakse.
Ilmoita asiaton viesti
Nimenomaan. Eivätkä kiihkeimmätkään natsismihysteerikot enää onneksi muistuttele V. A. Koskenniemen väitetyistä natsisympatioista, vaan laulavat kurkku suorana mukana Suomen ehkä kaikkien aikojen kansallismielisintä tekstiä. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
”Peli poikki – mielenosoittajat kansallismielisyyden hurmoksessa, upeaa!”
Kansallismielisen, siis ei monikulttuurillisen.
Ilmoita asiaton viesti
Jean Sibeliuksesta tulee heti mieleen ajatus, mitä olisikaan suomalainen kulttuuri- ja talouselämä ilman suomenruotsalaisia?
Ilmoita asiaton viesti
En kyllä osaa vastata, eikä se kuulu blogini ydinviestiin. Tietysti voidaan miettiä, mitä olisi suomalainen kulttuurielämä ilman Kalevalaa tai suomen kieltä tai muuta. Mutta mitä olisi Suomen kulttuuri ilman intiaaneja, eskimoita, arabeja tai afrikkalaisia…? No, edelleenkin se olisi suomalaista kulttuuria.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko mielestäsi siis suomalainen kulttuuri sellaista kuin se nykyään on ilman suomenruotsalaisten vaikutustakin? Onko suomalainen kulttuuri ainoastaan suomenkielisten kulttuuria?
Ilmoita asiaton viesti
Ei. Olen lukenut suomalaisen kulttuurin historiaa niin paljon, että tasan tarkkaan tiedän suomenruotsalaisten panoksen suomalaiseen kulttuuriin. Yrität nyt viritellä jotain pakkoruotsikeskustelua, joka ei kuulu tähän, ja johon en ole ottanut kantaa ikinä, enkä ota.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos vastauksesta. Minä en kylläkään tarkoittanut aloittaa keskustelua ruotsin kielen asemasta koulussa. Joku tuolla alempana ehti sen jo aloittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Karo, mikä sinun pointtisi on?
Ilmoita asiaton viesti
Eli olet sanomassa että kansallismieliset suomenruotsalaiset eivät ole/olleet suomalaisia? hmm.
Ilmoita asiaton viesti
Minulle välittyi blogistin kommentista vaikutelma, että on mahdollista erottaa, tai on olemassa jonkinlainen puhdas suomalainen kulttuuri, ilman esimerkiksi ruotsinkielisten vaikutusta. Tähän minä halusin saada tarkenusta ja sen myös sain. Blogistin mielestä suomenruotsalainen kulttuuri kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.
Enkä ole kieltämässä kansallismielisten ruotsinkielisten suomalaisuutta. Se olisi hyvin omituista, kun kansallisen heräämisen alullepanijat olivat pitkälti ruotsinkielisiä. Sehän meni näin:
”Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tule, olkaamme siis suomalaisia.
Svenskar äro vi inte längre, och ryssar vilja vi inte bli, låt oss alltså bli finnar.”
Ilmoita asiaton viesti
Nimenomaan. Sen sijaan Freudenthalit mitaleineen ovat rasismin asialla, ja RKP:n politiikka ihan oma lukunsa. Toivottavasti asiat osataan pitää erillään tunnekuohuissakin.
Ilmoita asiaton viesti
Karolle on jäänyt antipatia sinua vastaan. eikös hän enne asunutkin samallapaikkakunnalla.
Ilmoita asiaton viesti
Karo, se kommenttini ”kansallismielisten ruotsinkielisten suomalaisuudesta” ei ollut sinulle, FYI.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsinkielisessä versiossa on vissi merkitysero…
Ilmoita asiaton viesti
Ainakaan Ritavuorta ei olisi tapettu.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi epäilit rasismin vastaisen mielenosoituksen isänmaallisuutta?
Ilmoita asiaton viesti
Joidenkin mielestä kansallismielisyys on äärioikeistolaisuutta, ja joidenkin mielestä äärioikeistolaisuus on sitä, mitä tuossa miekkarissa piti vastustaa. Mutta kuten jo sanoin, onneksi olin väärässä. Ja onneksi Koskenniemen natsisympatiat on jo unohdettu, jos tuolla kerran natsismia piti vastustaa. Tai toinen, pelottavampi vaihtoehto: porukka tuolla oli alusta alkaen ihan pihalla kaikesta, mutta oli vaan tosi siistii olla mukana.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsinkieliset ovat Suomen pahimpia rasisteja myös käytännössä, Freudenthal on rkp:n oppi-isä ja hän piti suomalaisia almimpana olentona maanpäällä ja erlliset lastentarhat, koulut ja vanhainkodit ovat edelleen näyttävä merkki segretaatiosta ja syrjinnästä.
Ilmoita asiaton viesti
Törkyturpafennojen mölinät ruotsinkielisten muka harjoittamasta syrjinnästä ja ”segretaatiosta” (tarkoittanet ”segregaatiota”, mutta sivistyssanathan ovat kova paikka sellaiselle joka ei tiedä sivistyksestä mitään) ovat paitsi äärettömän typeriä, myös verinen loukkaus kaikkia heitä kohtaan jotka todella ovat joutuneet kokemaan syrjintää ja segregaatiota. Törkyturpafennot ja yksikieli-ahdasmieli-roikaleet ovat maailman pahinta saastaa.
Ilmoita asiaton viesti
Pitikös sitä vihapuhetta nyt suitsia vai suvaita…?
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin voin luritella vähän rakkauspuhetta ikään kuin vastapainona tuolle edelliselle purkaukselleni. Rakastan Suomea ja sen luontoa, rakastan suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria. Rakastan Suomen naisia, ja lähestulkoon kaikkia Suomen miehiä. Niinpä voin hyvällä omallatunnolla osoittaa inhoni ja halveksuntani törkyfennottajia ja heidän härskejä valheitaan kohtaan.
Ilmoita asiaton viesti
Poistettu täysin asiaankuulumaton kommentti.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoittikaan Makkonen toisenkin kommentin?
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitin erästä ad hominem -kommenttia.
Ilmoita asiaton viesti
Muutama vuosi sitten käytiin kiivasta keskustelua Sibeliuksen mahdollisista natsisympatioista.
Sibelius vetosi jatkosodan aikana Amerikkaan ja Britanniaan , jotta Suomi saisi ymmärrystä taistellessaaa natsi-Saksan asetoverina.
Myös Sibeliuksen vaikeneminen erään hänelle tutun saksalaisen juutalaissäveltäjän joutuessa natsi-Saksassa vainon kohteeksi on herättänyt ajatuksia jopa juutalaisvainojen hyväksymisestä.
Sibelius oli säveltäjänä erittäin suosittu nimenomaan Saksassa, myös natsi-Saksan aikana.
Olisikohan kannattanut laulaa Maamme-laulu ?
Ilmoita asiaton viesti
Luulen että minkäänmoinen ajattelu ei tuolla ollut päällimmäisenä muutenkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Rationaalinen ajattelukyky oli varmasti joukkopsykoosin tunnemyrskyssä kadonnut, mutta historiatietoisuutta ei voi kadottaa ellei sitä ole koskaan ollutkaan.
Surullista.
Ilmoita asiaton viesti
Kun uusnatsit Dresdenissä muistelivat pommitusta kulkueessa, arvaapa, kenen musiikki soi?
Ilmoita asiaton viesti
Siis 15 000 äärioikeistolaista kokoontui tänään Helsingissä ja vetäisivät vielä Finlandian lopussa. Toivottavasti poliisit olivat paikalla.
Ilmoita asiaton viesti
Siellähän ne!
Ilmoita asiaton viesti
Nämä natsionalistit pyrkivät omimaan kansalliset symbolimme leijonariipuksesta ja lipusta jopa Finlandiaan niin, että sen soittaminen merkitsisi muka jotain yhteenkuuluvuutta tympeän sisäänpäinkääntymisen kanssa. Ei se vaan noin ole.
Finlandia on sykähdyttävän kaunis melodia, itseäni sen kuuleminen on eniten liikuttanut aina silloin kun on asunut pidempään toisessa maassa ja sen sattuu kuulemaan kaukana kotoa. Minulle se symboloi kansainvälisyyttä.
Kullekin tietenkin suotakoon oma tulkintansa, paitsi Sakari Kuosmaselle jonka Finlandia-tulkinta siihen liittyvine assosiaatioineen on aivan hirveä.
Ilmoita asiaton viesti
Opus Finlandia on mahtava ennen kaikkea kokonaisena esityksenä, jossa hymniosa on vain viimeinen aamun koitto. Sibelius sävelsi teoksen helmikuun manifestin jälkeen ja se alkaa dramaattisella ”iskulla”, joka toistuu muutaman kerran. Sen jälkeen koittaa masentava molliosuus, jossa ei paljon lohtua tunne.
Puolivälissä opusta tempo alkaa nopeutua ja se kuvastaa tiettyä taistelutahtoa, joka yltyy hyvinkin rajuksi. Sitten seuraa taas dramaattinen hiljaisuus ja vähitellen alkaa aamu sarastaa hymnin hiljaisen alkuosan kautta. Ikäänkuin Sibelius olisi osannut ennustaa koko sortokauden kulun, ensimmäisen maailmansodan ja sitä seuranneen itsenäisyyden.
https://www.youtube.com/watch?v=gAVWFxxyGc8
Ilmoita asiaton viesti
Näyttää siltä, että et tunne Koskenniemen sanoituksen sisältöä ollenkaan. Ei se ole tulkintakysymys. Kyse on tuossa laulussa ja sävellyksessä voimakkaasta kansallismielisestä kannanotosta, ja kaikki subjektiiviset höpinät ”minulle se merkitsee” jne. osoittaa vain tietämättömyytesi. ”Omiminen” on vähän hassu sana nyt, koska sinähän se olet omimassa kansallismieliseksi tarkoitettua ja sellaiseksi sävellettyä tekstiä omiin monikulttuuri-ideologioihisi. (Tämä siis Jannelle)
Ilmoita asiaton viesti
Eli ainoa oikea tapa kuunnella Finlandiaa on diggailla natsiaatetta, kaikki muut tulkinnat ovat vääriä?
Ilmoita asiaton viesti
Tässä Jannelle vähän lisäopiskeltavaa, ennen kuin tulee tänne sössöttämään ”omimisesta” yhtään mitään. http://www.hs.fi/kulttuuri/a1439261961824
Ilmoita asiaton viesti
”Kansallismielisyys” on siis yhtä kuin Koskenniemen ja muiden natsisympatiat. Onko tämä nyt todella sellainen rinnastus, jonka haluat tehdä?
Ilmoita asiaton viesti
Akateemikko V.A. Koskenniemi toimi natsi-Saksan perustaman Euroopan kirjallisuusliiton varapuheenjohtajana vuodesta 1941 alkaen.
Tulisiko Finlandia sävelmineen ja sanoituksineen kokonaan kieltää maasamme samalla kun nyt ollaan puuhaamassa kaikkien poliittisten ääriliikkeiden kieltoa Suomessa ?
Tämä tulee olemaan vasta alkua poliittiselle ja kulttuuriselle suursiivoukselle , joka maatamme odottaa.
Miten alkavissa puhdistuksissa käy esimerkiksi jo vuonna 1918 laillista yhteiskuntajärjestystä vastaan asettunelle vallankumoukselliselle SDP:lle puhumattakaan SKP:stä ja Vasemmistoliitosta ?
Oikeistoradikaalinen IKL saatiin onneksi kiellettyä jo vuonna 1944.
SKP oli kielletty vuosina 1918-1944.
Ilmoita asiaton viesti
Blogisti kertoo olevansa kirjoittamisen kouluttaja. Tätä taustaa vasten on yhä hämmentävämpää tämän väittämä, että jollain tekstillä pitäisi olla vain yksi tulkinta (hänen omansa) joka on jotekin erillään kokijan omista tunteista ja ajatuksista tekstin suhteen.
Mutta eihän siitä oikeasti ole kyse. Tarkoitus oli ilmeisesti naureskella miten ”suvakit” laulavat tyhmyyttään natsilaulua. Se nyt ei vaan osunut maaliinsa siitä yksinkertaisesta syystä, että kovin harva suomalainen assosioi Finlandiaa millään tavoin natseihin.
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti eivät assosioikaan. Toivottavasti Finlandia assosioidaan kansallismielisyyteen. Koska sitä se edustaa 100-prosenttisesti. Ja kirjoittajakouluttajana linjani on tämä: tekstillä voi olla useita tulkintoja. Mutta on perusteltua sanoa, että tekstillä on myös tulkintoja, jotka ovat absoluuttisesti vääriä. Finlandian kansallismielisen sisällön survominen omissa tulkinnoissaan monikulttuurisuuden tai rajat auki -linjan kannattajaksi on kaikilla mittareilla täysin väärä tulkinta. Finlandian kajauttaminen miekkarissa on voimakkaan kansallismielinen ele.
Ilmoita asiaton viesti
Minun kansallismielisyyteeni kuuluu kansainvälisyys ja pidän rajatkiinni-jengiä erittäin epäisänmaallisena. Uusnatsit ovat tässä suhteessa kaikkein koomisimpia, koska heidän toimintansa on ilmeisesti johdettu Ruotsista ja aatteensa 100% tuontitavaraa.
En voi auttaa jos ahtaassa katsannossasi et ymmärrä, että kansallismiellisyys voi olla myös sitä että ei sulkeudu sisäänpäin.
Ilmoita asiaton viesti
Uusnatseista olen täysin samaa mieltä. He eivät ole kansallismielisiä, eivätkä aja suomalaisen kansallisvaltion asiaa.
Kansainvälisyyttä myös kannatan täysillä. Mutta miten tämä siihen liittyy, että Finlandia on kansallismielinen teos? Ilman kansoja ei voi olla kansainvälisyyttäkään! Jos kuvitellaan monikultturistien unelmaa, joissa ei enää ole kansoja kansallisvaltioissaan, vaan joka paikassa samanlaista globaalia monikulttuurimössöä, sellaisen kaipaamisesta a i n a k a a n ei Finlandia-teoksessa ole kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Ahaa, ilmeisesti kommentoit jotain omia mielikuviasi siitä mitä mielenosoittajat tarkoittivat, ei sitä mitä he tarkoittivat. Ei mielenosoituksessa vaadittu ”globaalia kulttuurimössöä” vaan vastustettiin rasismia. Aloite tilaisuuteen lähti, kun uusnatsi pahoinpiteli ihmisen joka ilmeisesti tämän takia myöhemmin kuoli.
Varsinainen ”kliseeklinikka” tämä blogi.
Ilmoita asiaton viesti
Katselin itsekin toisella silmällä Pelit Poikki-mielenosoituksen lopun. Siinä ei ollut lauluosutta, joten yhdistäminen V.A. Koskenniemeen on aika väkinäistä. Säveltäjällä, eli Sibeliuksellahan, ei ainakaan kotimaisten lähteiden mukaan ollut erityisiä natsisympatioita.
Finlandia on käsittääkseni jatkumoa 1800-luvun nationalismille ja epäilen blogistin kansallismielisyyden kumpuavan aivan muualta.
Ilmoita asiaton viesti
Kerro ihmeessä epäilysi meille muillekin.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä joskus toiste. Joku raja pitää olla nurkkaan ajamisellakin.
Ilmoita asiaton viesti
Kyse ei ole rinnastuksesta. Kyse on faktoista, jotka pitäisi tietää. Itseäni ei haittaa Koskenniemen natsisympatiat, koska olisi tekopyhää alkaa jahdata kulttuurihistoriamme merkkihenkilöitä täältä omasta ajastamme käsin. Kansallismielisyys on asia, joka on toisaalta ollut meille elinehto, mutta väärään suuntaan kehittyessään se voi olla myös tuhoisaa. Ilman kansallista heräämistä ei olisi Suomea ollenkaan, mutta on hyvä tiedostaa, että kansallismielisyys voi lähteä myös vikasuuntaan. Näissä Karon kommenteissa on se ongelma, että hän tuntuu haluavan ”paimentaa” minua milloin mihinkin, sillä perusteella, että olen joissakin asioissa joidenkin kanssa samaa mieltä. Eikö juuri tällaista vastakkainasettelua tulisi pikemminkin välttää kuin korostaa? Itse lähden mahdollisuuksien mukaan faktoista liikkeelle, ja yritän myös kuunnella, mitä toinen sanoo, eikä esim. mitä hänen kaverinsa sanoo.
Ilmoita asiaton viesti
”…yritän myös kuunnella, mitä toinen sanoo…”
Jonka jälkeen leimaat toisen sanoman sössötykseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Yritin kyllä kuunnella, mutta joskus vain on niin hirveän vaikeaa saada mitään tolkkua, vaikka kuinka yrittää.
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen saanut kuulla toistuvasti Komsilta että kommenttini ovat ”räkytystä” jota hän huumorilla aina odottelee. Tapa sekin dissata toisten ajatukset.
Tämä keskustelu on sikälikin erikoinen, sillä jos Jean Sibelius eläisi nyt nykyhetkessä, hän olisi mitä todennäköisimmin kuten omana aikanaankin, osa ajanhengen mukaista kulttuurieliittiä.
Jos seuraa kulttuuriväkeä ja taiteiljoita, he asettuvat yksimielisesti edustamaan kaikkea muuta kuin sisäänpäinkääntyneisyyttä tai ahdasmielisyyttä. Sinfoniaorkesterimuusikoita, kapellimestareita, jazzmuusikkoja tai muita vakavasti otettavia artisteja ei öyhötystilaisuuksia tai natsismia komppaamassa näy. Koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
On täysin tuulesta temmattua väittää mitä kuin historian henkilö olisi nykyään, mutta okei, kun tälle linjalle lähdetään, minäkin sitten spekuloin. Finlandia sävellettiin aikanaan tilaisuuteen, jossa oli tarkoitus puolustaa oman maan vapaata lehdistöä, joka olisi oman maan asialla. Luulen, että nykypäivänä Sibelius huomaisi, mikä rappio vallitsee tällä hetkellä EU-mielisten ja kulttuurimarxismin mädättämässä lehdistössämme, ja säveltäisi tuota pikaa Finlandia 2.0:n vahvistamaan kansakunnan henkistä selkärankaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kulttuurimarksismi mainittu. Pahoittelen, en voinut vastustaa kiusausta.
Ilmoita asiaton viesti
Olet Tuula oikeassa, tuo on aivan tuulesta temmattua alkaen kulttuurimarxistisisesta mädätyksestä.
Ilmoita asiaton viesti
”Luulen, että nykypäivänä Sibelius huomaisi, mikä rappio vallitsee tällä hetkellä EU-mielisten ja kulttuurimarxismin mädättämässä lehdistössämme”
Samaa mieltä, demokratia on hävinnyt Suomesta, kansalla ei ole mitään keinoa vastustaa liittovaltiokehitystä edes vaaleissa, kritiikin ääni yritetään vaimentaa kaikin keinoin. Sipilä sanoi brexitin yhteydessä ettei Suomessa kysytä kansalta näin tärkeissä asioissa.
Ilmoita asiaton viesti
Petra, millä tavalla ”öyhötys” on parempi sana kuin ”räksytys” tai ”sössötys”? Mutta Suomen kielen rakastajana tykkään noista kaikista vivahteikkaista verbeistä ja käytän niitä kaikkia kolmea jatkossakin.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoittajakouluttajille tiedoksi että ”suomen kieli” kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän. Kirjoituksiini tulee lyönti- yms. virheitä vähän väliä. Pysy siis valppaana jatkossakin!
Ilmoita asiaton viesti
Tämä keskustelu lähti aivan väärille urille. Suurin osa mielenosoittajista ei tiennyt, että kyseessä oli äärivasemmiston ja anarkistien takku.net-sivustolla kutsuma virkavallan ”väkivaltaa” vastaan tähdätty mielenosoitus, joka vain naamioitiin natsismia ja rasismia vastaan suunnatuksi. Todennäköisesti kokoonkutsujat eivät heikon sivistyksensä takia edes tajunneet, että Finlandia edustaa juuri kansallismielisten eli natsien ajatusmaailmaa. Mielestäni Finlandia ilman sanoja, kuten Sibelius alun perin sen sävelsi, on mitä hienointa musiikkia, eikä tarvitse mitään yltiöisänmaallisia sanoja sanomansa tueksi.
Ilmoita asiaton viesti
Muuten samaa mieltä, paitsi että kaikki kansallismieliset eivät ole natseja, eivätkä kaikki natsit kansallismielisiä.
Ilmoita asiaton viesti