Tuulan kliseeklinikka

Opetushallituksen totalitarismitalkoot

Tiistain kohu-uutista on käsitelty nyt hurjalla innolla niin somessa kuin täällä blogeissakin. On väännetty rautalangasta, mitä Opetushallituksen kouluille määräämissä ohjeissa ”Tasa-arvotyö on taitolaji”sanottiin. Kiellettiinkö kutsumasta tyttöjä tytöiksi ja poikia pojiksi? No, ei. Koko nivaska puhuu itsekin koko ajan tytöistä ja pojista, joten se rikkoo omaa oletettua ”kieltoaan” joka sivulla ja moneen kertaan.

Suurin osa ohjeista on itsestäänselvyyksien hokemista, kuten että oppilaita ei saa arvioida stereotypioiden perusteella, ja jokaista pitää kannustaa omien taipumustensa mukaisiin urasuunnitelmiin ja ainevalintoihin. Voisiko kukaan tällaisesta eri mieltä ollakaan? Luulin että näin on ollut jo omista kouluajoistani lähtien – muistan tästä puhutun opintojen ohjauksessa jo silloin. Ja niistä omista kouluajoistani on kauan!

Siksi en mitenkään usko, että tämä kohua herättänyt Opetushallituksen ohjeistus on tehty siksi, koska on vasta nyt keksitty, että oppilaita pitää kohdella oikeudenmukaisesti ja heidän erityispiirteensä huomioiden.

Luin nivaskan uudestaan. Toisella lukukerralla sivuutin liturgiat ja itsestäänselvyydet yllä mainitsemaani liittyen. Mieleen jäi kolme asiaa.

-Joka ikisessä aineessa ja joka ikisessä opintokokonaisuudessa on tuotava esiin ”sukupuolten moninaisuus”. (Sääliksi käy niitä seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvia, jotka eivät haluaisi tätä asiaa alleviivattavan joka ikisellä historian- liikunnan- kotitalouden tai matematiikantunnilla)

-Jos opettaja on sitä mieltä, että sukupuolia on kaksi, kuten luonto/Luoja hänen mielestään on luonut, opettajalla on väärä mielipide, josta hänen on kasvatettava itsensä pois.

-Oppilaita ei saa kiusata sukupuolen tai sen erilaisuuden vuoksi. Ja tämä on ehdottomasti kannatettava asia! … kunhan vain Opetushallitus ei itse kannustaisi vielä vastenmielisempään kiusaamiseen: ”Tasa-arvotyössä voidaan myös käyttää videointia eli nauhoittaa koulun arkisia tilanteita ja analysoida niitä sukupuolten tasa-arvon kannalta" (s. 58)

Näiden seikkojen lisäksi tässä Opetushallituksen sekoilussa puhuttiin ristiin (alkupuolella kehotettiin välttämään ajatusta, että esim. pojat ovat huonompia jossain kuin tytöt ja päinvastoin, ja loppupuolella todettiin juuri tämä sama asia faktana) sekä syyllistyttiin orwellilais-totalitaristiseen koukeroiseen saneluun.

Oma vaatimaton toiveeni on, että opettajakunta nauraisi koko tekeleelle, tai laittaisi sen koulun vitriiniin esimerkkinä äärimmäisen kehnosta argumentoinnista sekä ennen kaikkea surkuhupaisana dokumenttina omasta aikakaudestaan ja sen typerimmistä poliittisista ideologioista.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

24Suosittele

24 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (77 kommenttia)

Niko Sillanpää

Sivu 12:

"Sukupuolittuneisuuden lieventäminen on välttämätöntä jo esiopetuksessa ja peruskoulussa, koska lasten asenteet sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja tasa-arvoon vakiintuvat pitkälti esi- ja peruskouluiässä."

Mikäköhän on peruste, että sukupuolittuneisuuden lieventämistä ylipäätään tavoitellaan ja että tämä on kirjoittajien mukaan niin välttämätöntä, että indoktrinaatio pitää aloittaa jo esiopetusikäisille lapsille?

Vastaavaa "välttämättömyyttä" on nähty mm. Pirkkalan moniste -projektin perustelussa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Jos korkeasti koulutetut opetusalan ammattilaiset eivät näitä asioita ymmärrä ilman tämänkaltaisia julistuksia, syy löytynee huonosta opettajakoulutuksesta? Tai sinne huonosti valikoituvasta opettaja aineksesta?

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Ongelma lienee siinä, että jotkut kommentoijat eivät ole lukeneet opasta, eivätkä ymmärrä mihin se on tarkoitettu.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Tai sitten sinulle on vaan ylivoimaista myöntää, että asiaa voidaan kritisoida lukemisenkin jälkeen. Itse en kokenut minkäänlaista valaistumista tuon oppaan lukemisesta.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #8

Se on tarkoitettu tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimiseen kouluissa. En nyt varsinaisesti hoksaa, että mitä oppaassa kritisoit? Sen ei ole tarkoitus tuottaa henkilökohtaista valaistumista sukupuoliasioissa vaan auttaa kouluja laatimaan noita suunnitelmia. Ovatko sinulle perusopetus-, yhdenvertaisuus- sekä oppilas- ja opiskelijahuoltolait niin tuttuja, että muistat ne ulkoa? Opas on työkalu lakien käytännön soveltamisen ymmärtämiseen.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #13

Ohjeita on toki hyvä päivittää, näinhän tehdään muissakin työpaikoissa. Mutta ajan, rahan ja järjen haaskaaminen, toistan henkilönä itseäni, itsestään selvyyksien jargonisoimiseen on... No en viitsi sanoa.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #14

Ajan, rahan ja järjen kiinnittäminen tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen kouluissa on haaskausta? Itsestäänselvyys on yhdyssana. Mikä oppaassa mielestäsi oli liiallista jargonia?

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #15

Eikö olisi syytä kiinnittää huomiota niihin opettajiin, jotka eivät toimi tasa-arvoisesti tai yhdenmukaisesti? Tuntemani opettajat toimivat näin, jo ennen tai ilman tätä opasta. Kerro, minulle esimerkki miten tämä ei jo nyt toimi käytännössä.

On tultu melkoisen pitkä matka siitä, kun isääni haukuttiin ryssän pennuksi johtavan opettajan toimesta. Omat lapseni ovat saaneet täyden kympin arvoista opetusta koulusta.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #16

Koulu ei toimi niin, että siellä etsitään ja läksytetään yksittäisiä opettajia, joiden tiedoissa on mahdollisesti puutteita. Opettajat toimivat tiimeinä, jotka yhdessä pohtivat ja laativat lakeihin perustuvia, koulun toimintaa koskevia ohjeistuksia.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #17

Pitäisikö toimia niin, että kun huomataan jonkun toimivan väärin tai ei tasa-arvoa sekä yhdenmukaisuutta edistävänä, siihen puututaan. Oletko kuullut LEAN:sta tms. Se, että työyhteisössä työakentelevät yksilöt puuttuvat reilusti ongelmiin tai epäkohtiin, auttaa asioiden kehittämistä. Ratkaisuja etsitään yhdessä, kyllä. Törkeisiin laiminlyönteihin tms pitäisi puuttua reilusti.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #18

"Pitäisikö toimia niin, että kun huomataan jonkun toimivan väärin tai ei tasa-arvoa sekä yhdenmukaisuutta edistävänä, siihen puututaan."

Jos toimii yhdenvertaisuuslain vastaisesti niin tottakai siihen puututaan. Kyse ei tässä kuitenkaan ole siitä. Koulujen pitää laatia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat vuoden loppuun mennessä ja opas liittyy siihen. Törkeät laiminlyönnit ovat oma lukunsa.

Marko Parkkola

Demokratia on enemmistön suoja vähemmistöiltä. Voimme viettää hetken miettien toteutuuko demokratia tällä hetkellä Suomessa. Jos ajatellaan, että kolme suurinta puoluetta on kohtuullisen konservatiiveja, mutta opetushallitus suoltaa tällaista potaskaa ulo, minusta näyttää ainakin siltä, että vähemmistöt ovat päässeet herraksi taloon.

Tarvittaisiin uusi vallankumous johonkin päin Eurooppaa. Toivottavasti ei vaan Saksaan tällä(kin) kertaa.

Käyttäjän Minnamaarialax kuva
Minna-Maaria Lax

Tasa-arvolain muutoksen takana olivat kaikki muut puolueet paitsi perussuomalaiset.

Marko Parkkola

Siihenkö tämä ohjeistus perustuu? Pitääpä lukea uusi laki läpi, että missä siellä puhutaan sukupuolten poistamisesta. Se nimittäin romuttaisi koko tasa-arvolain ja lasikatoista ym. olisi aivan turha puhua enää.

Marko Parkkola

En löytänyt tasa-arvolakia, mutta lain naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta. Ilmeisesti tämä laki joudutaan nyt kumoamaan kokonaan ja säätämään uusi, laki henkilön ja henkilön välisestä tasa-arvosta, ellei joku sitten koe itseään hävittäjälentokoneeksi.

Ah, kuinka ironista.

Käyttäjän OlliNurmi kuva
Olli Nurmi

On hälyyttävää kuinka syvässä sukupuoliroolit, sukupuoliin liittyvät ennakkoluulit ja yleistykset sekä heteronormatiivisuus istuvat opettajakunnassa. On jokseenkin tekopyhää selittää että kyllä nämä ovat ihan maalaisjärjellä ymmärrettäviä asioita että miksi niitä pitää näin ylös kirjata. No juuri siksi kun ne asenteet ei ennen muutu ennen kuin muutosta vaaditaan.

"Jos opettaja on sitä mieltä, että sukupuolia on kaksi, kuten luonto/Luoja hänen mielestään on luonut, opettajalla on väärä mielipide, josta hänen on kasvatettava itsensä pois"

Toisen olemassaolo ei ole mielipiteen asia. Ja sukupuolten biologia ei ole niin simppeli asia. Jos opettaja on tätä mieltä niin siitä vaan. Opetuksessa se ei saa kuitenkaan näkyä.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Olli, jos opettaja on sitä mieltä, että sukupuolia on kaksi (ja välimuodot ovat siis näiden kahden välimuotoja, ei mitään, mikä olisi näiden kahden sukupuolen ulkopuolella) niin millä tavalla sinun mielestäsi tämä asenne kyseisen opettajan päässä muutetaan? Loputtomilla tasa-arvoraporteilla vai uudelleenkoulutusleirillä, lääkityksellä - vai annetaanko ihan vaan potkut?

Käyttäjän OlliNurmi kuva
Olli Nurmi

Jos opettaja ei hoida työtehtäviään asianmukaisesti, voidaa joissain tapauksissa hänet myös irtisanoa. Muutoin pitäkööt mielipiteet itsellään.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #7

Jos opettaja - sanotaan nyt vaikka matematiikan opettaja - ei aio tunneillaan opettaa sanan sanaa sukupuolten moneudesta, vaan opettaa vain pelkästään matematiikkaa, niin onko siinä ongelmaa? Ja jos biologian opettaja kertoo, miten alkio kehittyy tyttö- tai poikasikiöksi, niin pitääkö hänen opettaa että sukupuolia on lukemattomia, joten hänen siis täytyy käyttää lukemattomia opetuskertoja myös selittämään, miten alkio mihinkin sukupuoleen kehittyy. Vai saako opettaja sanoa, että kun kehitys tyttö- tai poikasikiöksi häiriintyy esim. hormonien takia, eriytyminen jommaksi kummaksi sukupuoleksi jää puolitiehen?

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #12

"Ja jos biologian opettaja kertoo, miten alkio kehittyy tyttö- tai poikasikiöksi, niin pitääkö hänen opettaa että sukupuolia on lukemattomia, joten hänen siis täytyy käyttää lukemattomia opetuskertoja myös selittämään, miten alkio mihinkin sukupuoleen kehittyy."

Biologian opettaja opettaa sen miten biologien tiedeyhteisö ymmärtää sukupuolen. Sekin on muuttumassa. Jopa yksi sadasta ihmisestä saattaa olla epätyypillinen versio perinteisestä sukupuolesta.

"A typical male has XY chromosomes, and a typical female has XX. But owing to genetic variation or chance events in development, some people do not fit neatly into either category. Some are classed as having differences or disorders of sex development (DSDs), in which their sex chromosomes do not match their sexual anatomy."
http://www.nature.com/news/sex-redefined-1.16943#/...

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #20

Voihan sen määritellä noinkin. Minä sanoisin, että vain yksi sadasta.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #21

Niin, eihän se ihmisten kohdalla tarkoita kuin reilu kymmenen kertaa Suomen väkiluku.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #22

Ja tuolla logiikalla toisin päin 200 koulun oppilaasta 2kpl.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #23

Koulussa opiskellaan elämää varten, ei koulua varten.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #25

Ja tämä liittyy....? Tämä on varmaan kans oppaan antia.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #26

Prevalenssi on noin 1:4000-5000, ei 1:100. Kuten tuon popularisoinnin kirjoittajakin toteaa, joku haluaa olla "inklusiivinen" (minkäköhän ideologian lempikäsitteitä tämä olikaan...) ja lisätä mukaan kohtuu yleisiä, mutta tähän yhteyteen kuulumattomia tiloja kuten miesten alentuneen siittiötuotannon ja hypospadiat.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #28

Ominaisuuden esiintymisen kirjon määrittely voi olla myös inklusiivisempaan suuntaan, joten ei se mitenkään poikkeuksellista ole, että näin ehdotetaan. Se on kuitenkin artikkelin perusteella selkeästi joidenkin tutkijoiden kanta, joten ei ole väärin sanoa, että esiintyvyyttä on jopa 1:100.

Miksi mielestäsi nuo tilat eivät kuulu tähän yhteyteen? Miksi tutkijat, jotka esittävät niin, ovat väärässä?

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #29

Ei ole mitään syytä, miksi kuuluisivat. Kummassakaan noista tiloista sukupuolesta ei ole epäselvyyttä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #30

Ei binäärisessä määrittelyssä tietenkään. Mutta nythän ei ole kyse siitä vaan, kuten otsikkokin kertoo, minkälaisella spektrillä sukupuolta jatkossa määritellään.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #31

...Lisäksi tekstin "some researchers" perustelut jäävät epäselviksi, viitettä ei ole, tuohon mainitsemaani prevalenssitasoon kuitenkin on.

Luonnontieteellisissä spektreissä pitää olla jokin perusteltu logiikka, jolla eri tilojen suhteet määrittyvät eli sääntö, miten spektri muodostuu. Esimerkiksi jutussa mainituilla tiloilla tällaista ei ole, koska suurin osa mainituista tiloista ei ole missään relaatiossa keskenään.

Lisäksi esim. hypospadiapotilaat ja pelkkää alentunutta siittiöiden tuotantoa potevat ovat miehiä, eikä ole mitään tieteellistä perustetta uudelleen määrittelylle.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #32

Alta löytyy viitteitä, toki niitä ei suoraan liitetä yksittäisiin väitteisiin. En kuitenkaan näe syytä uskoa, että kirjoittaja vääristelisi heidän mielipidettään.

Ei kukaan perustelekaan uudelleen määrittelyä hypospadiapotilailla. Jos kuitenkin spektriä oltaisiin muuttamassa niin ehdotetaan, että he voisivat mahtua sille. Mutta kuten jutussakin todettiin, tutkimus on kesken. Merkkejä moninaisuudesta on, yhteisiä nimittäjiä ei tarpeeksi, jotta sen perusteella voitaisiin biologian kannalta perustella yksiselitteisesti selkeä uusi spektri.

“My feeling is that since there is not one biological parameter that takes over every other parameter, at the end of the day, gender identity seems to be the most reasonable parameter,”

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #34

NPG:n lehdissä viitataan aina konteksissa. Nyt viitettä tuohon ei ylipäätään annettu.

Tieteellinen tieto ei muutu pelkästään fiiliksillä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #35

Kukaan ei pelkkään fiilikseen tuossa yritäkään vedota.

Käyttäjän ArtoNurmi kuva
Arto Nurmi Vastaus kommenttiin #34

En yhtään epäile etteikö kohta alettaisi historiaakin "vääristelemään". Ns. "Hyvän asian ajajilla" kun on kaikki oikeudet ja tarkoitus pyhittää keinot.

Mutta tuo aiempi spekulointi matemaatikan opettajan velvollisuudesta tuoda näitä asioita esiin ei oikein kukaan osannut kommentoida.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #40

"Mutta tuo aiempi spekulointi matemaatikan opettajan velvollisuudesta tuoda näitä asioita esiin ei oikein kukaan osannut kommentoida."

Ajateltiin varmaan, että se lienee itsestään selvää. Matematiikan tunnilla opetetaan matematiikkaa. Ihmeellistä, että tämmöinen pitää aikuisille ihmisille selvittää. Lukekaa se opas, siellä nämä asiat on selkeästi sanottu.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #20

Se, että on epätyypillinen versio perinteisestä sukupuolesta ei oikeasti mitätöi sitä faktaa, että sukupuolia siltikin on kaksi.

Käyttäjän SamuelKettunen kuva
Samuel Kettunen Vastaus kommenttiin #7

No niin. Siinähän se tuli. Suvaitsevaisuuden kukkanen: Sukupuolineutraalin anarkian askeleet ovat otettu. Taho on kummallinen, opetushallitus. Tosin vaikuttimet tulee järjestöiltä, kuten Seta, Naisunioni yms.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Opettajan maailmankatsomus ja uskomukset eivät saa vaikuttaa opetukseen.

Tunnettu uskonnonopettaja on julistanut, että uskoo Jumalan luoneen taivaan ja maan ja ihmisen noin 6000 vuotta sitten. Tämä opettaja on sittemmin selittänyt, ettei anna uskomustensa ja maailmankatsomuksensa vaikuttaa opetukseen.

Sellaista on opettajakunnan ammattitaito. Opettajat opettavat ohjeiden mukaan ja antavat tieteelle ja ohjeistukselle arvon. Vastuun opetettavien asioiden oikeellisuudesta kantavat tiedeyhteisö ja kulloinkin voimassa olleiden ohjeistusten laatijat.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #45

Myöskään kulttuurimarxilainen maailmankuva ei saisi vaikuttaa opetukseen - paitsi että nythän sitä oikein lain voimalla pakotetaan sekä opettajille että oppilaille.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen Vastaus kommenttiin #47

"Kulttuurimarxilainen maailmankuva." Hyvä heitto Tuula Komsi! Tällaisesta saattaa hyvinkin olla kyse puheenaolevan sepustuksen laatijoilla. Kuinkahan monta professoria, tohtoria ja maisteria, tai muuten viisasta(?) miestä ja naista, on puurtanut vuosia asian parissa, mutta pelkkää höperehtimistä ovat saaneet aikaiseksi?

Tulee mieleen surullisenkuulu Pirkkalan koulukokokeilu 70-luvulla. Silloin yritettiin maamme kouluihin ja oppilaitoksiin tuoda todella marxilaista maailmankuvaa ja historiaopetusta vasemistolaisten kouluhallinnon virkamiesten toimesta. Onneksi ei onnistunut!

PIRKKALAN KOULUKOKEILU:
http://perttirampanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/218...

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #47

Jos se on laki, joka ei miellytä niin miksi haukut opasta?

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen Vastaus kommenttiin #52

Kokonaisuuttahan blogisti kritikoi. Ei siinä pelkästään mistään "oppaasta" ollut kyse.
Kyllä lakiakin on syytä arvostella, jos se on umpimätä!

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #52

Haukun sekä lakia että opasta. Laki velvoittaa idioottimaisten "tasa-arvosuunnitelmien" tekoon, ja ne suunnitelmat tehdään tuon oppaan hengessä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #54

Mikä laissa on vikana? Näin opettajana, joka on ollut mukana laatimassa koululle suunnitelmaa, on vaikea nähdä miksi työmme tulos olisi idioottimainen.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #58

Ahaa, olet ollut mukana talkoissa... ja ei, ei tosiaankaan ole vaikea nähdä. ;)

Niko Sillanpää

#5: Mistä päättelet, että sukupuoliroolit, sukupuoliin liittyvät ennakkoluulot ja yleistykset sekä heteronormatiivisuus "istuvat syvässä" opettajakunnassa. Miksi tällainen istuminen, jos näin on, on ylipäätään ongelma?

Tämän lajin biologisen sukupuolen binäärisyys on tieteellinen tosiasia, ei mikään "maalaisjärjellä selitettavä asia". Muunlaiset näkemykset ovat gender-feminisminä tunnetun epätieteellisen teorian julistamista.

Käyttäjän OlliNurmi kuva
Olli Nurmi

Kun sinä synnyit niin sekvensoitiinko sinun geenisi jotta X ja Y kromosomisi olisivat todistettavasti osa genotyyppiäsi. Jos ei, niin älä puhu mistään biologisista totuuksista. Kun sinä synnyit lääkäri vilkaisi sinua ja totesi, että olet nyt sitten varmaan tätä sukupuolta. Ja sitten sinut on koko loppuelämäsi kasvatettu ja kohdeltu sne mukaan. Jos tämä on sinulle okei niin _saa olla_. Kuitenkin jos tämä ei joillekin ihmisille tunnu hyvältä tai omalta jutulta, miksi sen pakottaminen auttaisi ketään? Sukupuolisensitiivinen varhaiskasvatus on kaikin puolin hyvä juttu, jos lapsia kohdellaan yksilöinä, eikä sukupuoliroolittuneiden joukkojen jäseninä tai kylmästi vain sukupuoliensa edustajina.

On totta, että urokset ja naaraat ovat suvunjatkamisen avainasemassa, mutta se ei todellakaan ole tämän jutun pointti.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #24

Jokin ääriharvinainen kimeerisyys tai transplasentaarinen solumigraatio, joilla useammin ei ole kliinisesti kuriositeettia kummempaa merkitystä, ei ole mitään loogista seurausta biologisen sukupuolen binäärisyyden kannalta. Kuten ei ole (muillakaan) (harvinaisilla) kehityshäiriöillä. Kehityshäiriöt eivät ylipäätään muodosta mitään kirjoa kahden tai useamman normaalitilan välille, vaan kirjo muodostuu normaalin ja vaikea-asteisen häiriön välille.

Pakottaminen? Eiköhän tässä näytä pikemminkin siltä, että yhteiskuntaa eli muita ihmisiä yritetään pakottaa mukautumaan jonkun yksilön epämääräiseen identiteettiin, jonka perustelut ovat kokemusmaailmassa.

Käyttäjän OlliNurmi kuva
Olli Nurmi Vastaus kommenttiin #27

Miten muiden ihmisten identiteetti liittyy siihen, että lapsia ei enää yleistettäisi sukupuolen perusteella ja yksilöjä kohdeltaisiin yksilöinä eikä sukupuolensa edustajina ?

Vaikka käytät hienoja sanoja, mies ja nainen eivät ole mikään yleinen luonnonlaki. Kaikki eliöt eivät lisäänny samalla tavalla, eikä jako ole edes eläinlajien sisällä kovin selkeä.

Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #36

Yksilöitä kohdellaan _myös_ sukupuolensa edustajina ja perustellusti niin.

Tämä laji nyt sattuu olekaan seksuaalisesti dimorfinen ja lisääntyy tällä tavalla. Opettele elämään asian kanssa.

Käyttäjän OlliNurmi kuva
Olli Nurmi Vastaus kommenttiin #37

On tietenkin. Tosin sillä tosiasialla, että valtaosalla väestöstä on vagina tai penis, ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten heitä tulisi kohdella yksilöinä. He ovat ensisijaisesti lapsia eivätkä sukupuolensa yleistämiä stereotyyppejä. Entä jos sinä eläiait sen faktan kanssa, että biologialla on niin hyvin vähän tekemistä tämän asian kanssa. Varmasti tahdot lapsille vain parasta, mutta ajatusmallisi on aika vahingollinen etenkin juuri niille lapsille. Senkin tosiasian kanssa sinä joudut elämään koko loppuelämäsi :)

Timo Tuovinen

kyllähän koko opas oli ihan torso, kuvastaa hyvin ihan itseensä, keskitytään poikiin ja tyttöihin ihan itse koko oppaassa ja seiden seksuaaliseen idenditeettiin, kysehän on kummiskin tasa-arvossa paljon paljon laajemmasta asiasta, toiset oppii lukemalla toiset oppii kuuntelemalla toiset tekemällä, yksilö oppii aina vähän toisella lailla kuin kukaan muu. Lähtökohdat kaikilla on hivenen toiset kuin muilla, toisella on vähän rikkaammat ja toisella vähän köyhemmät vanhemmat. Toiset on hitaampia ja toiset nopeempia. jne. jne. Yksilö on aina jossakin siellä. No ei tietysti voida jokaiselle laatia sitä opetusohjelmaa ihan tarkasti siten että se on just 100% niin kuin yksilölle optimi. Kun ryhmäkoot kasvaa, opettajalla on 200 oppilasta 3o oppilaan ryhminä, niin pakkohan niitä on ryhmitellä edelleen aliryhmiin, niinpä ryhmittely pojiksi ja tytöiksi esim. liikunnassa on mitä luontevin. Ei opettaja voi mitenkään pärjätä työssään sen massan kanssa jos ei ryhmittele, eikä se ole opetuksenkaan kannalta viisasta laittaa äärilaitoja samaan muottiin.
No peruskoulun tarkoitus olisi etupäässä opettaa oppimaan, nythän opetetaan ties mitä, mut ei edes ajatella oppiiko kukaan. Tälläiset tasa-arvo oppaat ympäripyöreenä, epäselvänä heikolla kielellä, ilman kielentarkastusta, ovat vain osoitus ettei opetushallitus ole ajan tasalla ollenkaan.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

En ollenkaan edes usko, että kyseinen opas on tehty tasa-arvoa varten. Sen ainoa todellinen tarkoitus yleisen löpertelyn takana tuntui olleen nimenomaan sen ideologian tuputtaminen, että sukupuolia on lukemattomia, ja että tytöistä ei aina kasva naisia eikä pojista miehiä, ja tämäntyyppiseen ajatteluun selvästi kannustettiin. Jos on sitä mieltä, että kyllä tytöistä normaalisti kasvaa naisia ja pojista miehiä, ja jos näin ei käykään, tilanne on epänormaali, mielipiteen haltija on väärässä ja ajatukset on muutettava.

Timo Tuovinen

"Useimmilla oppilailla on jo käsitys sukupuoli-identiteetistään, mutta se voi vielä muuttua." Suoraan oppaasta ;)

Käyttäjän SamuelKettunen kuva
Samuel Kettunen

Miten se voi olla vaan " käsitys"? Lapsi on kasvanut alusta saakka pojaksi tai tytöksi. Heillä on siitä luontainen käsitys. Tässä se ei riitäkään. Pelottava suuntaus.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Jos on sitä mieltä, että kyllä tytöistä normaalisti kasvaa naisia ja pojista miehiä, ja jos näin ei käykään, tilanne on epänormaali, mielipiteen haltija on väärässä ja ajatukset on muutettava."

Voitko laittaa oppaasta kohdan jossa edes hieman vihjattiin tällaista?

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

On se siellä yhden "pilvihattaran" sisällä, sivunumeroa en jaksa nyt hakea.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #50

Tämä alkaa olemaan tuttua. Opas on täynnä hapatusta mutta kun kysytään, että missä niin sitten ei tiedetä. Tässä on siis blogi oppaasta, jossa ei puhuta itse oppaasta vaan villeistä tulkinnoista, joille ei löydy perusteita oppaasta.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #51

Luin oppaan kahteen kertaan. Totta kai sitä pitää tulkita, niin kuin kaikkia tekstejä. Jos pilvenhattaran sisällä käsketään pohtimaan, kasvaako kaikista pojista miehiä ja tytöistä naisia, niin varmaan voi olettaa, ettei ilmiselvin vastaus "kyllä" ole oppaan mielestä oikea! - koska muutoinhan koko opasta ei olisi ikinä tarvinnut tehdä. Olen tekstien lukemisen ja tulkinnan ammattilainen. Älä tule sanomaan, etten osaa ammattiani.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #57

Ammattiosaamisestasi en tiedä mutta oppaan tekstin ja tarkoituksen olet tulkinnut väärin. Missään siellä ei vihjata, että mielipiteen haltija on väärässä ja ajatukset on muutettava. Mielipiteenvapautta ei olla rajoittamassa. Annat nyt oman asenteesi värittää tulkintasi.

Sanot myöskin:
"Joka ikisessä aineessa ja joka ikisessä opintokokonaisuudessa on tuotava esiin ”sukupuolten moninaisuus”. (Sääliksi käy niitä seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvia, jotka eivät haluaisi tätä asiaa alleviivattavan joka ikisellä historian- liikunnan- kotitalouden tai matematiikantunnilla)"

Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Tunneilla ei alleviivata asiaa. Opas ei siihen kehota millään tavoin. Jos luulet, että tuo on oppaan tarkoitus niin olet käsittänyt väärin. Et löydä tästä maasta yhtään opettajatiimiä, joka olisi käsittänyt asian noin ja muuttanut käytäntöjään siihen suuntaan.

"Olen tekstien lukemisen ja tulkinnan ammattilainen. Älä tule sanomaan, etten osaa ammattiani."

Kielitieteen kollegana voin tarjota yhden neuvon. Ei kannata vedota auktoriteettiin. Se on argumentointivirhe ja näyttää ylimieliseltä.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #59

Sinä et ole minulle se auktoriteetti, joka voi sanoa, että olen tulkinnut väärin. Aika moni on tulkinnut juuri tasan niin kuin minä. Sukupuolia on oikeasti kaksi, ja opas yrittää kaikin tavoin väittää, että näin ei ole, ja tämä "sukupuolten moninaisuus" on otettava huomioon kaikessa opetuksessa. Jos tämä ei ole oppaan sisältö, niin mikä se sitten on? (Itse olen sitä mieltä, että opettajat pitäytykööt kokonaan oppilaiden sukupuolen ja sukupuolisuuden ulkopuolella, poislukien terveysoppi ja biologia, joissa kerrotaan faktatietoja sukupuoliasioista, ja liikuntatunnit, joissa ilman muuta tytöt ja pojat ovat omina ryhminään. Ei siis niin, että poika änkeää tyttöjen ryhmään ja vain sanoo olevansa nyt tyttö, ja ihan vain oman ilmoituksensa perusteella hänet pitää tyttöjen ryhmään sitten siirtää.)

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #68

"Sinä et ole minulle se auktoriteetti, joka voi sanoa, että olen tulkinnut väärin."

En olekaan. Minä perustelen sisällöllä en omalla asemallani.

"Aika moni on tulkinnut juuri tasan niin kuin minä."

Mutta ei yksikään opasta työssään käyttävä opettajatiimi ymmärrä opasta kuten te. Te ette ymmärrä miten ja mihin opasta käytetään ja vedätte siitä villejä tulkintoja, joilla ei ole mitään tekemistä oppaan varsinaisen käytön kanssa.

"Sukupuolia on oikeasti kaksi, ja opas yrittää kaikin tavoin väittää, että näin ei ole, ja tämä "sukupuolten moninaisuus" on otettava huomioon kaikessa opetuksessa. Jos tämä ei ole oppaan sisältö, niin mikä se sitten on?"

Et ymmärrä tuota käsitettä. Ehkä tämä auttaa. https://www.thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo/su...

Ja eri aineiden opetussisällöt määritellään opetussuunnitelmien perusteissa, ei tuossa oppaassa. Huomioon pitää ottaa oppilas, ei sukupuoli, se on oppaan sisältö. Ja tuolla lopun kuvauksella ei ole mitään tekemistä koulun arjen kanssa.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #76

Koulun arjessa ei totta totisesti tarvita sitä, että muutenkin haastaviin tilanteisiin tuodaan vielä jokin ylimääräinen käsittämätön ideologia, joka sekottaa lasten ja nuorten päätä aivan turhaan. Mutta ufoile sinä ideologioissasi, en minä sille mitään mahda. Itse kumminkin pysyn tosiasioissa, ja jos opettaisin koulussa, en ikinä suostuisi ottamaan vakavasti tuon kaltaista tasa-arvo-opasta. Ja jätän sinut nyt omaan pyhään oikeassaoloosi. Jos jaksat tulla tänne vielä inttämään, en enää jaksa vastata, koska kaikki on jo tästä aiheesta tämän blogin tiimoilta sanottu, enkä muuta mielipidettäni etkä varmasti sinäkään, mutta uudet haasteet odottavat.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

"Jos on sitä mieltä, että kyllä tytöistä normaalisti kasvaa naisia ja pojista miehiä, ja jos näin ei käykään, tilanne on epänormaali, mielipiteen haltija on väärässä ja ajatukset on muutettava."

Kuka voisi olla sitä mieltä, että sukupuoli-identiteetti on jokaiselle sukupuoleensa sidottuna? Kuka on sitä mieltä, että transsukupuolisen "tilanne" on epänormaali? Kuka on mielipiteen haltija? Kenen vaatimus on, että mielipiteen haltijan mielipiteen on muututtava?

Jos puhut opettajan mielipiteistä, eivätkö ne ole opetuksen kannalta epärelevantteja? Opettaja opettaa opetussuunnitelman ja ohjeiden mukaisesti eikä anna omien arvojen, uskomusten ja maailmankatsomuksensa värittää opetettavaa asiaa.

On korkea aika kyseenalaistaa myös sukupuolikliseitä?

Kokemus osoittaa ettei tytöstä aina kasva naista eikä pojasta miestä. Ja on myös osoittautunut, ettei kätilö ole pystynyt synnytyssalissa määrittämään syntyneen sukupuolta oikein. Joskus sukupuoli on määrätty kirurgin avulla vauvaiässä. Kaikki eivät siis ole edes syntyessään tyttöjä tai poikia. Kirjo on kuitenkin olemassa. On myös mahdollista, että kirjo voi syntyä yksilön omassa kokemusmaailmassa. Eikö sille saisi antaa arvon?

Minusta sukupuolitotalitarismi on elänyt liian kauan. Oma sukupolvemme ei ehdi sen tuhoa näkemään. Opetushallituksen ohje antaa mahdollisuuden, että seuraavat sukupolvet voivat kohdata maailman avoimempana ja hyväksyä erilaisuutta. Erilaisuutta ei ehkä tulevaisuudessa tarvitse nimittää epänormaaliksi.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

"Kuka voisi olla sitä mieltä, että transsukupuolisen "tilanne" on epänormaali?" No, minä ja monet muut ollaan sitä mieltä, että transsukupuolisen tilanne totta tosiaankin on epänormaali. Se ei tarkoita, että hän olisi ihmisenä muiden kanssa epätasa-arvoinen, eikä se tarkoita, ettei häntä pidä mitenkään auttaa. Mutta ei hänen tilanteensa tosiaankaan ole normaali. Ja tässä asiassa ei mitkään saivartelut muuta mielipidettäni. Siinä olen samaa mieltä, että vastasyntyneen sukupuolta, vaikka se olisi jäänyt hämäräksi, kuten pienen vähemmistön tilanne on, ei pidä kirurgisesti korjata mihinkään suuntaan, ennen kuin lapsi voi itse ilmaista kantansa asiaan.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #49

Osoitat sanoillasi selvästi, että opas on tarpeen.

Onneksi kehitystä tapahtuu. Kukaan ei enää sano, että vammainen olisi epänormaali. Harvassa ovat enää ne, jotka julkisesti puhuisivat homoseksuaaleista epänormaaleina. Ja vaikka asiaa pelkäisitkin, homoseksuaalien prosentuaalinen osuus ei ole kasvanut, vaikka homoseksuaalisuus on hyväksytty normaaliksi seksuaaliseksi suuntautumiseksi.

Ei transsukupuolisen tilannekaan ole epänormaali. Uskoakseni jossain vaiheessa syntymekanismikin tunnetaan paremmin. Suuri osa transsukupuolisista on tuntenut syntymäkehonsa vieraaksi lapsesta asti. Tulevat sukupolvemme hyväksyvät kehityksen luonnollisempana kuin meistä kumpikaan.

Sukupuolten ominaisuuksien lainalaisuuksien purkaminen vapauttaa yhteiskuntaa ja ennen kaikkea meitä sen jäseniä.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #61

Taidat nyt sekoittaa normaaliuden/epänormaaliuden joko kysymykseen yliluonnollisuudesta tai sitten kysymykseen hyväksyttävyydestä/tuomittavuudesta. Esim. se, että lapsi syntyy vailla käsiä tai vaikka kolmikätisenä, on epänormaalia, kun taas kaksikätisenä syntyminen on normaalia. Kädettömänä (tai jollain muulla tavalla vammaisena) syntyminen on epänormaali tilanne, mutta kyse ei silti ole sen enempää yliluonnollisuudesta kuin minkäänlaisesta hävettävästä, tuomittavasta tai nolostakaan asiasta. Jos tytöstä ei kasva nainen tai pojasta mies, vaan jotain muuta, tilanne ei ole normaali. Mutta ei se silti ole välttämättä tuomittavaa tai paheksuttavaa. Silloin on vain tapahtunut jokin häiriö. Vai voitko kuvitella tilannetta, että esim. perheessä aamiaispöydässä keskustellaan muina miehinä (anteeksi, henkilöinä!) lasten kanssa, ajattelivatko nämä isoina kasvaa tytöstä naiseksi ja pojasta mieheksi, vai haluaisivatko mieluummin mennä kirurgisesti muuttamaan sukupuolensa toiseksi, koska se on ihan yhtä normaali vaihtoehto sekin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #63

Ei tietenkään aamiaispöydässä puhuta, millaiseksi lapset eikovat kasvaa. Enhän kysy lapsiltani, meinasitko ruveta perusheteroksi.

Minusta erilaisuudessa ei ole mitään yliluonnollista. Ei erilaisuus ole myöskään epänormaalia. Vaikka oletkin jyrkkä ja ahdasmielinen, olet vain erilainen. Et epänormaali.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #64

Sekoitat asioita. Yrität saada minut kuulostamaan siltä, että jotenkin paheksuisin erilaisia, esim. transuja. Oikeasti elämä olisi tylsää ilman erilaisuutta, ja olen iloinen, että erilaisuuden kirjo on niin laaja. Mutta sitten kun aletaan väittää, että on ihan yhtä normaalia olla transu kuin tavishetero, niin silloin valehdellaan, vaikka transut kuinka kivoja olisivat.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #66

Minusta ei ole valehtelemista sanoa, ettei transsukupuolinen ole epänormaali. Jakaminen tasolla ihmiselämän kirjoa "normaali" vs "epänormaali" on absurdi, täysin epäterve. Koska sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen tasolla on vaihtelua, pitäisi olla ihan helppoa hyväksyä kaikenlainen vaihtelu normaaliksi erilaisuudeksi.

En pysty myöskään samaistumaan sanoihisi, että transut olisivat kivoja. Tunnen vain yhden transsukupuolisen, joka kyllä on mukava ja sydämellinen ihminen. Ei ihmisen sukupuoli eikä hänen kokemuksensa sukupuolisuudestaan tee ihmisestä "kivaa". Pidän lausahdustasi lähinnä halventavana.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #73

Niin, tämä kivuuskysymyshän on tässä keskustelussa aivan oleellinen. Ihailen kysyäsi löytää tekstistä kuin tekstistä ydinkysymykset.

Mutta jos transseksuaalisuus on ihan normaalia, vaikka sen hoitamiseen tarvitaan usein erittäin vaativat, vuosia kestävät ja raskaat hormonihoidot ja isot kirurgiset toimenpiteet, niin meidän sanavarastossamme on sitten käsitteelle normaali aivan erilaiset sisällöt. Nimittäin minun käsittääkseni normaalitilanteissa ei tarvita kirurgin veistä tai muita kovan luokan keinoja ollenkaan.

Käyttäjän OutiMki kuva
Outi Mäki

Jussi (# 59). Lue opas
Sivut 28, 33 ja 40: ”Sukupuolen moninaisuus tulee ottaa huomioon oppiainekohtaisesti opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa.”

Käyttäjän OutiMki kuva
Outi Mäki

Sivu 17: ”Perusopetus lisää tietoa ja ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta. Työtapojen, oppimisympäristöjen ja yhteistyökumppaneiden valinnassa kiinnitetään huomiota sukupuolittuneiden asenteiden ja käytänteiden tunnistamiseen ja muuttamiseen.”

Sivu 24: ”Varmistetaan, että oppimateriaaleissa esiintyy sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta, tyttöjä ja poikia eri tehtävissä sekä erilaisia perhemalleja... Opettajat kyseenalaistavat stereotyyppisiä sukupuolirooleja, työnjakoa, heteronormatiivisuutta ja yksipuolisia perhemalleja.”

Sivu 28: ”Kasvaako kaikista tytöistä naisia ja pojista miehiä?”

Sivu 31: ”Tehdään piirroksin ja tarinoin näkyväksi, millaisiksi oppilaat ajattelevat tytöt ja pojat. Tätä voi käyttää arviointitekniikkana sekä oppimiskokonaisuuden alussa että lopussa.”

Sivu 42 Terveystieto: ”Tasa-arvoon ja sukupuoleen liittyvät kysymykset ovat keskeinen osa oppiaineen sisältöjä.”

Sivu 71, oppilaille tehtävä kysely: ”sukupuoli a) poika b) tyttö c) muu d) en halua vastata”

Eli opettajien pitää oppaan mukaan kyseenalaistaa perhemalli, jossa on äiti ja isä (siitäkin huolimatta, että luonto on 100% heteronormatiivinen siinä, että jokaisella lapsella on alun perin yksi äiti ja yksi isä ilman yhtään poikkeusta ihmiskunnan historiassa). Opettajien pitää muuttaa ”sukupuolittuneita käytänteitä” riippumatta siitä, mitä perusteita niillä on (esim. urheilukilpailuissa tyttöjen ja poikien sarjat ovat ”sukupuolittuneet” eli erikseen). Perusopetuksen pitää lisätä tietoa sukupuolen moninaisuudesta eli opettaa toisin kuin mihin väestökirjanpito perustuu. On valittava oppimateriaaleja, joissa esiintyy sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta. Opettajien tulee kyseenalaistaa kaikkien lasten sukupuoli tarjoamalla heille kyselylomakkeessa tyttö- ja poikavaihtoehdon lisäksi vaihtoehto Muu – siitä huolimatta, että lapsia, joiden sukupuoli ei synnytyssalissa selviä, syntyy Suomessa vuosittain 3-8.
Oppaan fokus ei ole tasa-arvossa vaan gender-ideologiassa. Kuten oppaan tekijä Jääskeläinen haastattelussa sanoi: opas perustuu näkemyksille.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Kiitos Outi kun jaksoit etsiä kaikki sivunumerot. Mutta pahoin pelkään, että se ei riitä noille ideologiassaan kiihkovaisille. He eivät ikinä lakkaa jankkaamasta mustaa valkoiseksi ja päinvastoin.

Käyttäjän OutiMki kuva
Outi Mäki

Kyllä pojat tietävät, kuinka asiat oikeasti ovat, mutta heidän strategiansa on jankuttamalla ja syyllistämällä saada yhteiskuntaa muutettua utopistiseen suuntaan. Biologiset faktat vaan ei jankuttamalla muutu.

Niiden lukijoiden takia, jotka eivät itse ole opasta lukeneet, etsin nuo kohdat. Ilman sitaatteja tai koko oppaan lukemista tavallisen ihmisen on vaikea/mahdoton uskoa, kuinka hukassa Opetushallitus tällä hetkellä on.

Saako seurakoirasta ahkeralla koulutuksella metsästyskoiran? Ei, vaan häiriintyneesti käyttäytyvän seurakoiran.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Normaali tarkoittaa seuraavia asioita:
tilastollisessa mielessä tavanomainen, yleinen" (wiki)

Timo Lehtonen

Ihmisen sukupuolia on tasan kaksi (kirjelmä Opetushallitukselle 10.4.2016)
”Oppaassa olevista epäkohdista voi päätellä, että oppaan validointia ei ole toteutettu asianmukaisesti.”
http://aitoavioliitto.fi/wp-content/uploads/Opetus...
http://aitoavioliitto.fi/uutiset/kotimaa/opetushal...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset