Tuulan kliseeklinikka

Riittääkö ymmärrystä dystopialle a la Berner?

Otsikossa on sivistyssana. Se on siinä siksi, ettei sille ole osuvaa suomenkielistä vastinetta. Tässä Wikipedian määritelmä:" Dystopia (m.kreik. δυσ- + τόπος; myös: kakotopiaantiutopia) on tulevaisuuden epätoivottava yhteiskunta.[1] Termi on tarkoitettu utopian vastakohdaksi, ja sillä viitataan usein kuvitteelliseen lähitulevaisuuden yhteiskuntaan, jonka odotetaan syntyvän vallitsevien yhteiskunnallisten kehityssuuntien kiihtyessä huippuunsa. Tyypillisesti tuloksena on ihmisarvoa loukkaava sortoyhteiskunta."

Tunnetuimpia kirjallisuudessa kuvattuja dystopioita ovat George Orwellin Vuonna 1984 sekä Aldous Huxleyn Uljas uusi maailma. Orwelliin kun viitataan, tarkoitetaan useimmiten ”isoveli valvoo” –systeemiä kyttäyslaitteineen ja ilmiantoineen sekä tavallisten kansalaisten orjuutettua asemaa lähitulevaisuuden totalitaristisessa, kasvottomien voimien epädemokraattisesti johtamassa jättivaltiossa.

Viime aikojen kehityssuuntia tarkasteltaessa sekä digitalisaatio, kansalaisten valvonta että valvontaan liittyvä verotus tuntuvat olevan melkein dystooppisempia kuin Orwellkaan pystyi ennustamaan. Ministeri Anne Berner on tuomassa jo huhtikuussa ”kiireellisenä” esitystään Suomen liikenneväylien yhtiöittämismalliksi, SIM-kortin avulla toteutettavine väylänkäyttömaksuineen.  

Kaikkiin autoihin siis tulisi pakolliset SIM-kortit, koska jatkossa teiden käyttäjät maksaisivat veronsa ”ajokilometrien perusteella”.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html?utm_medium=social...

Tiedämme kuitenkin, että autoilijoita on voinut verottaa tähänkin asti sekä ajoneuvoverojen että polttoaineveron kautta, enkä voi sille mitään, että Bernerin kiihkolla ajaman esityksen perusteet tuntuvat tekosyiltä verrattuna uudistuksen tuomaan voimalliseen kehityskulkuun yhä orwellilaisempaan suuntaan.

Ja Berner toki tietää ajamansa yhtiöittämis- ja veromallin vastenmielisen orwellilaisuuden, koska hän ilmoittaa jo nyt, ettei aiokaan enää asettua vaaleissa ehdolle ja siten mittauttaa luottamustaan kansan parissa. Eli hänet tuotiin Keskustapuolueen ulkopuolelta ministeriksi pääministeri Sipilän toimesta vain yhdeksi kaudeksi tekemään likaiset työnsä, minkä jälkeen hän poistuu politiikan kuvioista tehtävänsä täyttäneenä.

Mutta suostuvatko kansalaiset tähän? Todella?  Kuinka moni haluaa autoonsa pakollisen SIM-kortin? Ja antavatko Keskustan äänestäjät pääministeripuolueelle tämän tempun anteeksi? Ja entä Perussuomalaiset – vastustavatko he tätä, vai vetoavatko jälleen kerran siihen, että hallitusvastuussa täytyy nyt vain pystyä tekemään ns. kompromisseja?   

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

21Suosittele

21 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (42 kommenttia)

Pekka Pylkkönen

Ymmärrän huolen yksityisyydestä mutta kyllähän tuosta Bernerin mallista löytyy oikeaa logiikkaakin taustalta. Toimivaan talouteen kuuluu myös se että muille aiheutetusta haitasta joutuu maksamaan. Ruuhkia, teiden kulumista, tehotonta maankäyttöä ja päästöjä voidaan näin hillitä tehokkaasti.

Uskon kyllä että muitakin malleja voisi löytyä, joskin gps-paikannus olisi todennäköisesti teknisesti helpoin toteuttaa kaikkien ongelmien osalta.

Ainakin venäläiset rekat saisi verollepantavaksi..

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Juu, kyllä voidaan hillitä. Mutta millaista tuon mallin kanssa olisi elää? Kuinka paljon ihmiset suostuvat tinkimään vapaudesta, vai eikö sillä ole enää mitään väliä?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Bernerin "keksintö" on jo vanha juttu. Sehän aloitettiin jo Vanhasen hallituksen aikana. Liikenneministeri Vehviläinen.
Nokian Ex-johtaja J.Ollilan työryhmällä ,tietullit,autoihin seurantalaitteet .

Kuului Kepuhallituksen EU sopimaan päästösopimukseen .

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ulkomaisten rekkojen verollepano on helppo juttu, se ei edellytä tuollaista suurta puhsllusta jossa luonnollinen monopoli eli rahastusjärjestelmä annetaan yksityisen toimijan saalistuskentäksi.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Kulkuneuvojen toimiminen ei saa missään tapauksessa saa olla riippuvainen siitä, toimiiko gps-paikannus tai netti/puhelinliittymä. Tuon pitäisi olla täysin päivänselvää jo pelkästään huoltovarmuuden näkökulmasta, siis jo ilman kyttäysnäkökulmaa.
Pidän todennäköisenä, että poliitikolla joka kannattaa moisia laitteita, on taloudelllisia kytköksiä niitä valmistaviin/ylläpitäviin yrityksiin, tai hän muusta syystä haluaa tehdä Suomesta helposti haavoittuvan.

Pekka Pylkkönen

Ihan aiheellinen pointti. Asia on aika moniulotteinen eikä tässä varmaan tarvitsisi tälläistä kiirettä pitää.

Tavoitteena verotuksen siirtäminen kiinteistä maksuista haittoihin on kuitenkin aika hyvä. Myös sellaisella tavalla että ulkomainen liikenne saadaan mukaan maksamaan.

Voisihan systeemi olla myös sellainen että auto kerää tiedot itse ja ne puretaan katsastuksen yhteydessä. Tuolloin veroista lähetetään sitten tasauslasku/palautus.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Milläs ihmeellä se auto "kerää tiedot itse"? Jokaiseen 150€ koslaankin, jonka saa hätäisesti läpi katsastuksesta mikäli hyvin käy sim-kortit vain laitteineen mukaan ja väkisin? Ja tuotako ei osattaisi irrottaa tai kiertää :D . Järjestelmä ei kuulosta alustavasti kovin järkevältä... mutta kai joku tietää miten tuo aiotaan toteuttaa. Vertaus kännyköiden datapaketteihin sun muihin ontuu pahasti tai sitten en vain tajua miten noita auto/liikennepaketteja tavan kuluttaja voi kilpailuttaa.

Järjestelmän kehittämiseen tietenkin vaaditaan jokunen heh, sataa miljoonaa vai useita miljardeja. Hankkeet kun yleensä paisuu Suomessa :D . Vai saako toteutuksen jostain maasta jo ostamalla suht halvalla vain (missä maassa tuota on toteutettu kun en ole asiaan kamalasti perehtynyt?). En nyt ainakaan ihan ensimmäisenä maana lähtisi moista toteuttamaan, mutta jos toimii useissa maissa tehokkaasti jo, niin voisi kai harkita.... onko tuollaisia maita olemassa? Siis tuolla teknisellä toteutuksella.

Bernerin väittämä ettei maksut kasva autoilijoille pitänee ottaa hurttina huumorina kuitenkin.

***********************************************
Marcus Westermark näköjään tuossa alempana jo selvensikin/laajensi tilannetta sopivasti. Johan se pakollinen SIM-kortin ujutus joka autoon vaikuttikin oudolta (tosin en ihmettelisi mikäli hallitus päätyisi tässäkin typerään vaihtoehtoon.... ).

Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #10

Ruuhkilla, tehottomalla maankäytöllä ja ulkomaisen liikenteen suosimisella on myös hintansa.

En sano että Bernerin malli on paras tai edes hyvä, mutta mielestäni asiaa kannattaa aidosti selvittää. Ja jäävien jättäytyä ajoissa pois..

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kuka omisti TALMUN,joka valmisti huomiovaloja, niiden täytyi olla keltaiset ja sijaita puskurissa tai alapuolella,Volvoissa oli tehdasasennuksena kirkkaat huomiovalot, mutta niitä ei saanut käyttää , kun sijaitsivat puskurin yläpuolla, suosittiinko yhtä valmistajaa.
Tänään en näe enään huomiovaloja olevan yhdessäkään autossa, miksihä ?

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark

Olet jo otsikossa asian ytimessä, jota avaat sitten tekstissä. Kuvitteellisesta tulevaisuudesta voi keskustella, mutta pakollisia sim-kortteja ei Berner ole esittänyt.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Minun käsittääkseni ne liittyvät tähän suunnitelmaan. Mutta tosiaan, kuvitteellisistakin tulevaisuuksista kannattaa tietenkin keskustella jo ennen kuin ne ovat todellisuutta - koska silloinhan keskustelu on jo myöhäistä.

Käyttäjän MarcusWestermark kuva
Marcus Westermark

On pyöritelty yhtenä vaihtoehtoisena laskutusperusteena, muita mm. sopimukseen pohjaava alueen tai koko maan rajaton käyttöoikeus. Esillä ollut myös käyttötarve ja maksukyky.
Ja kyllä, kannattaa keskustella. Erityisesti totta, kun ensimmäinen työryhmäselvitys julkaistaan joskus keväällä. LVM on luvannut huomioida lausunnot kaikilta halukkailta, ei vain välittömiltä sidosryhmiltä.
Konsepti budjettikehyksen (vanhusten vaippavaihdot) ulkopuolisesta valtion infra-yhtiöstä on hyvä, nyt kannattaa huolehtia yksityiskohdista.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä Vastaus kommenttiin #8

Se on hyvä, että jokainen kerta, kun tällaisia asioita otetaan esille, joku varoittaa kansalaisia. Kiitos Komsille.

Kun tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Tuskin viimeinenkään.

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

Kyllähän tässä ollaan myymässä yhteiskunnan toimintoja kovaa kyytiä eniten tarjoavalle. Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut siirtyvät väkirikkaimmilla paikkakunnilla sutjakasti suurten hoitoketjujen haltuun. Niiden omistajia ovat ketä ovat. Liikenneverkot ollaan samalla tavoin siirtämässä yksityisille toimijoille, jotka tietenkin pääosin ovat ulkomaisia sijoittajia. Ajatellaanpa lisäksi tuulivoimaan ja kaivostoimintaan liityviä päätöksiä. Kun tähän vielä lisätään edelleen valmisteilla olevat puuhailut hallintarekisterin kanssa, niin koko pukinsorkka on pitkällä näkyvissä. Valtio tai kansalaiset ei näistä hyödy pennin vertaa. Pitkässä juoksussa päin vastoin.

Suomea myydään nyt vauhdilla. Tämä muistuttaa läheisesti Neuvostoliiton romahtamisen jälkeisiä aikoja, jolloin valtion omaisuutta siirrettiin valtion virkamiehille ja oligarkeille pilkkahintaan.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Olet oikeassa. Se, mikä kummastuttaa, on että niin suuri osa kansalaisista ei edelleenkään näe kuilua johon olemme putoamassa.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

"Suomea myydään nyt vauhdilla. Tämä muistuttaa läheisesti Neuvostoliiton romahtamisen jälkeisiä aikoja, jolloin valtion omaisuutta siirrettiin valtion virkamiehille ja oligarkeille pilkkahintaan."

Siksi varmaan tätä Venäjän uhkaa ja Putinia demonisoivia uutisia on päivittäin valtamedioissa, pelkäävät nämä meidän oligarkkimme että meilläkin joku kansallismielinen Putinin tapainen henkilö nousee valtaan ja laittaa oligarkit ruotuun. Sekä alkaa oikeasti toimimaan suomen valtion ja sen kansalaisten etujen mukaisesti.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Ottamatta kummemmin kantaa yksityisyyteen jne, joita pidän arveluttavina, niin itse tuo SIM- ja GPS-ratkaisu ei ole kovin kallis. Asiaa kolmisen vuotta sitten tutkin muussa yhteydessä, silloin ab 30 eurolla sai auton OBD-väylään laitettavan SIM-kortillisen laitteen, joka siirtää matkapuhelinverkossa tarvittavat tiedot. Hinta lienee jo alle tuon. OBD-väylä on ollut pakollinen autoissa muistaakseni vuodesta 2001 lähtien. Sama laite pystyy myös tallentamaan tietoja ajotavasta jne, jota vakuutusyhtiöt voisivat käyttää hyväkseen hinnoittelussa. Kyseessä siis sama väylä, johon katsastusmies laittaa plugin ja lukee vikatiedot.

Esineiden internetin myötä tiedonsiirtokustannus tuolle SIMmille tulee olemaan varsin pieni, puhdas veikkaus ehkä kymmenisen euroa vuodessa, kun tietoja siirretään aika vähän. Kohtahan laitteissa jääkaapeista lähtien on SIM-kortit ja yhteys, useimmissa uusissa autoissakin on ainakin valmius.

Tietojen keruujärjestelmään toki palaa jonkin verran rahaa, mutta ei nyt suunnattomista investoinneista puhuta.

Pekka Pylkkönen

Jep. Wifillä varustetun mikrokontrolleriboardin saa Kiinasta kolmella dollarilla. Päälle gps seitsemän dollaria. Siinä on kympillä tekniikka yksinkertaiseen sovellukseen.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Hyvä Kaistakorpi, juuri siihen yksityisyyteen sinun pitäisi ottaa kantaa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Tuo Hollannissa ehdotettu GPS-seurantajärjestelmä olisi muistaakseni maksanut 1,5 mrd euroa,järkevät hollantilaiset luonnollisesti nauroivat sen kumoon. Ihmeidiootit tuollaista Suomeen kaipaavat.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Eikö tämä hollannissa kaatunut tietosuojavaltuutetun kannanottoon, jossa autoilijoiden totalitarisen valvonnan katsottiin loukkaavan yksityisyyden suojaa? Muistaakseni hollannin tietosuojavaltuutettu sai myös saksan tietosuojavaltuutetun vastaavan kannanoton ja sen jälkeen asia hylättiin.

Meillähän tällaisia tietosuojaongelmia ei ole, koska tietosuojavaltuutettu antaa sen kannanoton jonka kulloinkin vallassa oleva poliittinen eliitti haluaa. Meillä totalitarinen valvonta tulee autoilijoille vaikka vastoin ihmisoikeuksia.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Niin, tässä on tietysti se puoli, että veikkaanpa vaikkapa jokaisessa uudessa Mersussa olevan SIM-kortti ja paikannus, hätätilanteessa auto osaa lähettää sijainnin ja tilannetietoa jne. Jostain syystä olemme valmiita antamaan sijaintitietomme ties mille yksityiselle toimijalle, mutta valtio nähdään hirveänä mörkönä.

Tänä päivänä vaikkapa hätäkeskus pystyy hätätilanteessa paikantamaan jokaisen suomalaisen kännykän, ja itse asiassa täällä olevat ulkomaisetkin.

Koko ajan miljoonat suomalaiset antavat eri älypuhelinsovelluksille ja vaikkapa Facebookille oikeudet käyttää sijaintitietoa eli GPS:ää puhelimessaan. Tämä tehdään useimmiten lukematta ehtoja ja tietämättä, mihin kaikkeen tietoa käytetään..

Mutta valtio.. Se on paha. Ylikansalliset yhtiötkin ovat luotettavampia?

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #19

Ai senkö takia toi Facebook on yrittänyt onkia puhelinnumeroani jo pitkään, onneksi en ole mennyt vipuun? Googlelle menin pahus vie sen antamaan ja kohta täytyy varmaan hommata uusi numero, jota ei anneta kuin ystäville ja sukulaisille.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #22

Ei se sitä numeroa tarvitse, jos olet antanut oikeudet paikannuksen käyttöön, niin tietokone, tabletti ja älypuhelin lähettävät myös sijaintitiedon. Ihan ilman puhelinnumeron antamista, riittää kun käytät Facebookkia ko laitteella ja olet antanut luvan siihen, suurin osa antaa luvan asiaa miettimättä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #24

Kiitos tiedosta ja onneksi en käytä Facebookkia tai nettiä lainkaan älypuhelimellani. Monesti se on suljettu ja käytössä on ikivanha nokian puhelin jolla ei edes pääse nettiin.

Pekka Pylkkönen

Helsinkiläisenä autoilijana olisin luultavasti systeemin suurimpia maksajia. Siitä huolimatta näen mahdollisuuksia yleiseen hyvään siinä että kustannuksia suunnataan haittoihin.

Puoleentoista miljardiin en lähtisi tosin mukaan.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"Puoleentoista miljardiin en lähtisi tosin mukaan."

Suomessa moinen lienisi lähempänä 2-3 miljardia. Ja eiköhän se olisi vain alkua...

Villinä veikkauksena voisin ajatella että kustannukset (alkukustannukset) arvioitaisiin jonnekin miljardiin tai vähän yli ja hyödyt yhteiskunnalle arvioitaisiin pilviin (vailla mitään järkeviä laskelmia).

Kun suostumukset järjestelmälle olisi saatu, niin yx-kax-yllättäen vähän arviot pompsahtaisivat ja loppukustannukset olisivat vähintään kolminkertaiset. Kun kerran olisi aloitettu, niin eihän sitä enää voitaisi lopettaa eli maksoi mitä maksoi. Ja siitä se vasta alkaisi kärsimys veronmaksajalle veikkaa allekirjoittanut...

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Tämä on Bernerin ja Ollilan "yhteishanke". Kustannuksiksi järjestelmälle arvioidaan miljardin kahta puolen. Kilometrimaksu olisi suurimmassa osassa maata 6,8 senttiä/ km.
"halpaa lystiä ainakin täällä maaseudulla, missä ei pääse 100 kilometrillä juuri mihinkään.

Mukana on myös Nokia, jolloin niitä laitteita ei ostettaisi Kiinasta 10 eurolla.

http://www.talouselama.fi/uutiset/autojen-satellii...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Tuo systeemi perustui satelliittiyhteyksiin eikä perinteisen GPS:n ja SIMmin käyttöön. Oma arvioni 15-30 miljoonaa järjestelmään ja laitteet 25 euroa per auto.

Arvio sitoumuksetta hihavakiolla, mutta mistään miljardista ei puhuta tässä.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Sen kun näkisi että järkevällä budjetilla tehtäisiin :D Uskon kun näen tuon sinun hatusta vedetyn "kustannuslaskelmasi" toimivuuden saati järjestelmän toimivuuden/kannattavuuden pidemmällä tähtäimellä.

Samaan aikaan kun pitäisi tukea työttömien työllistymistä, niin syrjemmillä seuduilla olisi aika mahdotonta käyttää autoa työmatkoihin. Tai sitten tulisi taas niin mutkikkaat tukimallit että oksat pois.

No kai sinne järjestelmään voisi laittaa vaikka mitä sääntöjä eli tunnistautuminen työmatkalaiseksi alentaisi kilometrilaskutusta x prosenttia tai mitä nyt vain. Vähän vain on fiilis että tuokin järjestelmä sählättäisiin. Yllättäisi joku nyt edes iloisesti.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #31

Rami,
arvioni perustuu siihen, että olen tämänkaltaisten järjestelmien tuotekehityksessä tehnyt duunia yrityksissä parisenkymmentä vuotta. SIMmit, paikannukset, keruujärjestelmät ovat tuttuja ja tuon OBD-väylään laitettavan laitteenkin olen jopa kokeillut. Paljonko valtio onnistuisi tähän hassaamaan on toki sitten oma lukunsa. Minulla ei ole tässä asiassa roolia. Väitän tuon olevan valistunut arvio, mutta mistä sen tietää. Hyvin onnistuneiden ja kustannusarvioissa pysyneiden valtion tietojärjestelmähankkeiden määrä ei ole kovin suuri. ;-)

Iloiset yllätykset on olleet vähissä, toivottavasti niitä tulee. Autoilijaa kiinnostanee esim tämä blogi, jonka kirjoitin juuri ennen joulua:
http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22...

Hallitus vaikuttaa ajavan sakkokorotusta kiertotietä edellisen yrityksen kaaduttua perustuslakiin. Julkaistiin aatonaattoiltana Ylellä, joten jäi joulun vuoksi todella vähälle huomiolle. Tämä ei ollut iloinen yllätys..

Juhani Piri

Eikös ne ajoneuvoveroissa ja polttoaineveroissa tule jo moneen kertaan maksetuksi tiestön korjaukset. Jos halutaan ulkomaalaiset mukaan maksumiehiksi, niin rajanylityspaikoille tietullimaksu. Toki suomalaiset maksaa tullin myös jos käväisee rajantakana esimerkiksi hakemassa halpaa bensaa tai nuuskaa kavereille.

Auton renkaistakin voisi ottaa jotain veroa, koska niistähän irtoaa kumipurua teille ja kuluttaa tiestöä. Mutta pieni vero kerättäisiin renkaiden oston yhteydessä.

Järjetön tuo bernerin ajatus. Täytyy olla kyllä aivan kuutamolla koko ministeri

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Huolestunut kansalainen kirjoitti vaihteeksi kansanedustajalleen.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Tuomo,
totesit tuolla ylempänä, että nimenomaan yksityisyyteen minun pitäisi ottaa kantaa. Tämä on niin monisyinen asia, että ei meinaa voimat riittää tässä vaiheessa päivää.

Tämän liikenneratkaisun kohdalta ehkä tärkeintä on miettiä minkä määrän yksityisyyttä me menetämme lisää mikäli tällainen ratkaisu tehdään. Käytännössä merkittävin assia on, että silloin valtio tietäisi missä autosi on liikkunut Suomessa. Varmasti se ei voi tietää ajajaa. Kuinka merkittävä tämä tieto on, se on sitten kunkin harkittava.

Kuten aiemmin kerroin, niin suurin osa ihmisistä on antanut lukuisille älypuhelinsovelluksillensa oikeuden käyttää sijaintitietoa. Palvelimet joissa tätä tietoa käsitellään ovat ympäri maailmaan, joten sijaintitieto on ainakin noiden yritysten käytössä, esim jenkeissä tarvittaessa valtionkin. Näiden käyttöä rajaavat kenties käyttöönoton yhteydessä tehtävät sopimukset, joita juuri kukaan ei lue. Jenkeissä tutkittiin joskus kauanko menisi, jos lukisi aina nuo lakitestit ja arvio oli 30 työpäivää per vuosi. Täten monikaan ei tiedä mihin ko tietoja lopulta käytetään. Silti ne annetaan, mutta valtio nähdään tässä pahempana, haluan herättää kysymyksen miksi?

Tänä päivänä teleoperaattorin järjestelmissä on aina tukiasemapohjainen tieto puhelimen sijainnista oli se sitten älypuhelin tai vanhempaa mallia. Hätäkeskuksella on oikeus paikantaa puhelin hätätilanteessa ja poliisilla on tiettyjen rikosten tutkinnassa lupa selvittää puhelimen liikkeet. Muutoin valtio ei saa tietoa käyttää eikä teleoperaattorit. Tieto on siis kuitenkin järjestelmissä jatkuvasti olemassa ja se kertoo paikkasi yhtä tarkasti tai tarkemmin kuin auto.

Kun yksityisyyteen otetaan mukaan kansainväliset asiat mennään vielä haasteellisimmille alueille. Ennen tulevaa Itämeren alitse menevää uutta tietoliikennekaapelia lähes kaikki liikenne muualle Eurooppaan menee Ruotsin kautta. Ruotsin lain mukaan he voivat tarkkailla kaikkea tietoliikennettä mukaanlukien sähköposteja kansallisen turvallisuuden vuoksi. Tuskin heitä sinun sähköpostisi kiinnostaa, mutta mahdollista sitä olisi seurata. Käytännössä Ruotsi voi siis skannata sähköpostiliikennettäsi, mutta Suomen viranomainen nykylain mukaan ei sitä tee.

Yksityisyyden varjeleminen tietojen käyttöä rajaamalla on tärkeää ja tässäkin voidaan toki niin lailla tehdä.

Tässä nyt jotain, ei minullakaan ole lopullista kantaa asiaan - pitää pohtia edelleen. Tällä hetkellä en koe tätä niin suurena uhkana. Seurantatieto mahdollistaisi myös hyviä asioita, kuten tietoa keleistä, onnettomuuksista, ruuhkista, automaattihälytyksiä hätäkeskukseen kolaritilanteessa jne. Mikä niiden arvo on sitten suhteessa yksityisyyteen? Kuka tietää?

PS. Orwell oli optimisti.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Kiitos Niko kommentista.

Ero on paikannuksen vapaaehtoisuus ja väitän sen olevan useimmille hyvin tärkeä pieni ero. Eli kansalaisen valta omaan yksityisyyteensä. Se on asia, jota ei pitäisi tarvita perustella - pelkkä halu riittää; "mitäsinullaonsalattavaa-meinaatkotehdärikoksia?" ei ole hyvä perustelu.

Samalla lailla emme halua kotiamme täyteen ulkopuolisten nettikameroita, tai antaa valtiolle automaattista kotietsintälupaa tai oikeutta valvoa tietokonen käyttöä. Vaan kaiken tuon voi sallia omasta halustaan. Ja lopettaa myös, milloin haluaa.

Yleisemmin kyse on valtio vastaan yksilöt. Kansalaiset.

Sen Ruotsin urkinnankin voi välttää tekemättä rikosta, toisin kuin Suomen valtion urkinnan paikannuslaitteen kautta. Eli taas kyse on periaatteellisesta valinnanvapaudesta.

Taannoin joku herrasmies ihmetteli Hesarin mielipidekirjoituksessaan, miksei autoihin aseteta pakollisia nopeusrajoittimia max 120 km/h. Eihän lujempaa saa ajaa. No ei käy minulle sekään :D

Vapaus ja itsemääräämisoikeus ovat kallisarvoisia asioita.

Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #34

Oletan että kannatat myös esimerkiksi hallintarekisteröinnin tuomista suomalaisille rahoitusmarkkinoille? Muutaman veropetturin takia ei kai liene syytä valvoa kilttiä enemmistöä?

Olisin kiinnostunut kuulemaan vastustetaanko täällä enemmän sitä tavoitetta siirtää maksuja haittaperusteisempaan suuntaan vai pelkkää teknistä toteutusta joka voi olla hemmetin kallis ja/tai loukata yksityisyydensuojaa?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Eikös ne ajoneuvoveroissa ja polttoaineveroissa tule jo moneen kertaan maksetuksi tiestön korjaukset."

Aivan, nämäkö rahat sitten jäävät perimättä? Eivät varmasti jää, lisää veroja vain Sipilän hallitukselta. Eipä juuri ole järkeä löytynyt tältäkään hallitukselta, niinkuin ei edelliseltäkään eikä oppositiosta mitään parempaa. Ei hyvältä näytä suomalaisille.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Mitenkäs tähän hommaan sopii Suomen perustuslakiin?

Eikö se edellytä yksityisyyden suojaa ja tasa-arvoisuutta kaikille suomalaisille?

Miten se onnistuu?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jaa-a, tämä menee vaikeaksi. Oman tulkintani mukaan tämä osuu perustuslain kohtaan 10 § Yksityiselämän suoja:
"Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla."

Täältä joudutaan sitten samantien hyppäämään henkilötietolain puolelle, jossa soveltamisalasta lausutaan seuraavaa:
"Tätä lakia sovelletaan henkilötietojen automaattiseen käsittelyyn. Myös muuhun henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan tätä lakia silloin, kun henkilötiedot muodostavat tai niiden on tarkoitus muodostaa henkilörekisteri tai sen osa."

Oman tulkintani mukaan tämä soveltuu tilanteeseen, jossa on henkilötiedot yhdistetty paikkatietoon. Voin olla väärässäkin, kun en ole mikään asiantuntija tai dosentti. ;-)

Tuossa laissa sitten tekstiä riittää ja kukin voi tehdä oman tulkintansa ennen perustuslakivaliokuntaa, paikannuksesta siellä ei suoraan puhuta vaan pitää tehdä tulkintoja:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/1999052...

Pekka Pylkkönen

Kaikkihan riippuu siitä mitä tietoa kerätään. Järjestelmää ei tarvitse virittää keräämään kaikkea saatavilla olevaa tietoa. Tieto voidaan myös lailla rajata käytettäväksi esimerkiksi vain verotuksessa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Näin se on, kuten aiemmin totesin niin puhelimen paikannuksen myötä tieto on jo nyt saatavilla, mutta sen käyttötarkoitus on tarkoin rajattu.

Näitä paikannustietoihin liittyviä hankkeita on ollut muitakin, en ole seurannut mitä niille kuuluu.

Yhdessä Viestintä- ja liikenneministeriön hankkeessa suunniteltiin ajankohtaisen liikenteen sujuvuustiedon keräämistä koko Suomen alueella perustuen autoissa olevien matkapuhelinten etenemisnopeuksiin tieväylillä. Sama yksityisyydensuoja nousi tässäkin esille voimakkaasti. Järjestelmä olisi kuitenkin itse hävittänyt liittymäkohtaiset tiedot käsittelyssä niin, että yksittäsitä käyttäjää eikä henkilöä olisi saanut mitenkään selville. Tätä oli vaan todella haasteellista selittää kaikille ymmärrettävästi.

Toinen helpommin hyväksyttävä hanke oli hätäviesti matkapuhelimeen vaaratilanteessa. Tässä vaikkapa suuronnettomuustilanteessa voitaisiin Hätäkeskuksen toimesta kartalta rajata alue, jonka kaikkiin matkapuhelimiin lähetettäisiin heti hätäviesti kertoen vaikkapa ohjeita suojautumisesta. Esim suuren tehdaspalon yhteydessä myrkyllisen pilven lähestyessä tai pahimmillaan vaikka Olkiluodossa tapahtuvan onnettomuuden tapauksessa voitaisiin heti lähettää viesti vaikutusalueella oleville. En tiedä onko hanke edennyt.

Käyttötarkoituksia keksittäneen lisää ja lainsäädännön tulee näihin ottaa kantaa. Vielä kun Nokia omisti Heren, niin se pystyi tarjoamaan sen käyttäjistä tuotettua liikenteen sujuvuustietoa, mutta nykytilanteesta en tiedä. Nämä olivat siis sovelluksen käyttöönottaessaan antaneet luvan paikannukselle, kun navigaattori toimii varsin huonosti ilman sitä. ;-)

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

No, 10-20 vuoden sisällä valtaosa ajoneuvoista on itseohjautuvia, jolloin kyseinen tekniikka on jo valmiiksi ajoneuvoissa ja kilometrikohtainen verotus tulee viimeistään silloin käyttöön.

Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Siksi valtiovallan pitäisi tehdä liikkuminen (myös autoilu) niin halvaksi, kuin mahdollista, eikä kehittää kalliita himmeleitä verokertymän maksimoimiseksi. Pohjimmiltaan kyse on kansainvälisestä kilpailukyvystä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset