Puhe kulttuurisesta omimisesta mädättää kulttuurin
Upeaa, että niinkin marginaalinen asia kuin akateeminen kulttuurikeskustelu on noussut poliittisen keskustelun keskiöön (tai ainakin US-blogeihin). Tarkoitan tietenkin intiaanipäähinekaustia ja siihen liittyvää kulttuurisen omimisen käsitettä. Mainiot blogistit Arto Luukkanen ja Tere Sammallahti ovat muiden ohella jo käsitelleet asiaa perinpohjaisesti, joten en ryhdy analysoimaan itse käsitettä ja sen historiaa.
Haluan vain tuoda esiin käsitteen takana olevan poliittisen ideologian pohjattoman tekopyhyyden, kaksinaismoralismin ja suoranaisen haitallisuuden eri kulttuurien kanssakäymiseen.
Otetaan kaksi vertailtavaa esimerkkiä. Toimittaja vetäisee inkkaripäähineen päähänsä ja saa aikaan rasismiälämölön. Ja lopun tiedättekin. Inkkariutta ja asiaankuuluvaa päähinettä on kuitenkin käyttänyt julkisessa toiminnassaan eräs toinenkin suomalaissyntyinen, vieläpä maailmankuulu – joskin edesmennyt – taiteilija. Kyseistä taiteilijaa on juhlittu meillä ylitsevuotavasti: hänestä on tehty musikaali, elämäkerta, useita elokuvia, pystytetty näyttelyitä ja suunniteltu monumentteja. Kyseistä taiteilijaa ovat ylistäneet arkkipiispa ja kaikki muutkin erinomaisen hyvät ihmiset. Ennen kaikkea siksi, että tämän taiteilijan sanotaan edistäneen suvaitsevaisuutta.
Niin, miten tämä liittyy inkkaripäähineeseen?
Haluaisin selittää. Mutta niin tehdäkseni minun pitäisi kuvailla tämän piirtäjän, siis tämän piispojen ja muun eliitin suitsuttaman suomalaistaiteilijan, erästä piirrossarjaa. Mutta se on hieman vaikeaa, koska blogini sensuroitaisiin oitis, jos kuvailisin täsmällisesti tuon teoksen. Siinä on otsikkona Wild West tai jotain sinnepäin. (halukkaat voivat googlettaa piirtäjän + tuon sanaparin). Siinä on myös intiaani komeine päähineineen. Hän tulee mukaan kuvaan viimeisessä ruudussa. Hän katselee etäämmältä, kun eräs toinen mies on h*rtetty, hm, eräästä toisesta paikasta kuin kaulastaan. Intiaani katsoo tämän miehen tuskaista menehtymistä hymyillen ja tekee jotain muutakin, en voi sanoa mitä.
Mutta tätä taiteilijaa ei kumminkaan kritisoida kyseisestä sadistisesta kuvasarjasta ollenkaan, päinvastoin. Puhumattakaan että kritisoitaisiin intiaanin kuvaamista tunnusomaiseen päähineeseensä sonnustautuneena siinä toiminnassa, kuin mitä tarkoitusta varten juhlittu suomalaistaiteilija on koko tuotantonsa piirtänyt.
Kyseinen taiteilija on glorifoitu, koska hänen upea tuotantonsa lisää suvaitsevaisuutta. Itse asiassa tämäkin blogini on nyt ehkä "vihapuhetta" tai vähintäänkin suvaitsematonta, vaikka minähän vain kritisoin intiaanipäähineen kuvaamista erittäin halventavassa kontekstissa.
Turha sanoa, että ajat ovat muuttuneet, ja omana aikanaan oli ihan okei, että intiaanipäähine kuvataan tuollaisessa kontekstissa. Koska samat ihmiset kuitenkin ovat sitä mieltä, että Peppi Pitkätossun isää ei enää nykypäivänä voi sanoa N**kerikuninkaaksi, koska poliittinen korrektius on ulotettava myös aikaisempien vuosikymmenten taiteeseen.
No, oikeasti minulle on se ja sama, kuka on esittänyt intiaanipäähineen, koppalakin, neljän tuulen hatun tai Hankkijan lippiksen missäkin kontekstissa. Päinvastoin, olen sitä mieltä, että puheet "kulttuurisesta omimisesta" ovat äärimmäisen tekopyhiä, kaksinaismoralistisia, naurettavia ja myös vaarallisia. Vaarallisia siksi, että jos pelätessämme jonkinlaista kulttuurisen omijan rasistileimaa rupeamme sensuroimaan puheitamme, kirjoituksiamme ja ajatuksiamme, ja pahimmassa tapauksessa ryhdymme tietoisesti tukahduttamaan hyväntahtoista uteliaisuuttamme ja samastumishaluamme toisiin etnisiin ryhmiin, saamme aikaan vain kulttuuria perinpohjin mädättävää kyräilyä ja kyttäilyä, omiin maantieteellis-kulttuurisiin ryhmiimme käpertymistä ja kaunaisuutta toisiamme kohtaan. Ja siihen ei pidä kenenkään suostua.
Oliko siis joku muukin kuin Sirkka, joka ei ymmärtänyt kenestä piirtäjästä oli kyse?
Ilmoita asiaton viesti
Istuva Härkä kääntyisi haudassaan jos näkisi tämän maailman menoa.
”Muista intiaanien sotapäälliköistä poiketen Istuva Härkä piirsi kuvasarjoja itsestään ja sotasaavutuksistaan.”
https://fi.wikipedia.org/wiki/Istuva_H%C3%A4rk%C3%A4
Ilmoita asiaton viesti
Minusta sulkapäähinettä käyttävä mies on sen näköinen, että voisi itsekin kuulua johonkin Amerikan mantereen alkuperäiskansaan. Kyseessä ei ole myöskään monisulkainen päähine, jollaisia vain päälliköt voivat käyttää, vaan otsapannassa on vain yksi sulka. Hänet on siis kuvattu nuoreen ikäänsä sopivassa päähineessä. Ukkolan käyttämä päähine taas muistutti vain päälliköiden käyttämää päähinettä.
Joku voisi tietysti kysyä pystyykö Touko Laakso samaistumaan kunnolla alkuperäisten amerikkalaisten kokemuksiin ja kertomaan niistä realistisesta näkökulmasta, mutta hänellä lienee olleet muut asiat mielessä.
Olisikohan kirjoituksen viestin voinut välittää mainitsematta Tom of Finlandia? Etenkin kun et hänen töitään vaikuta pahemmin arvostavan?
Ilmoita asiaton viesti
Ei, valitettavasti oli aivan pakko nimenomaan mainita tämä taiteilija. Miten muuten olisin voinut valottaa kulttuuriseen omimiseen ja siitä vaahtoamiseen liittyvää kaksinaismoralismia. Tompan kohdalla kun se tulee niin erityisen räikeästi esiin, koska häntä ei ”saa” paheksua. Ei homotaiteilijaa saa, vaikka olisi tehnyt mitä. Tai no, ehkä jos ToF olisi syyllistynyt islamofobiaan, sitten ehkä.
Ilmoita asiaton viesti
Siis en ole koskaan nähnyt tälläista aasinhäntää yhdistämään kaksi aivan eri asiaa…
Ilmoita asiaton viesti
Pakko kyllä ihmetellä samaa asiaa ja sitä, että siihen on vielä saatu rasismikin liitettyä.
Ilmoita asiaton viesti
Ja tekin arvoisat kommentoijat pysytte asiassa vallan mainiosti 😉
Ilmoita asiaton viesti
Täytyy ilmeisesti viitata tarkemmin, toteat: ”pelätessämme jonkinlaista kulttuurisen omijan rasistileimaa”
Häh, rasistileimaa kulttuurin omimisesta? Miten siitä nimenomaan rasistiksi leimattaisi?
Ilmoita asiaton viesti
Mutta voit Niko täsmentää, miten muka rasismikeskustelu e i liity tähän kultturisen omimisen ympärillä käytyyn keskusteluun. Mutta sen myönnän, ettei tämä blogi ole kovin jäntevä yhtenäinen esitys aiheesta, ja mainitsin syynkin: samaan aikaan framilla oli kaksi paljon perusteellisempaa blogausta tästä samasta asiasta, joten tein vain tässä muutaman lisäyksen, ja mielestäni aiheesta. Koska olen vakavissani sitä mieltä, ettei tätä hölynpölyä ”kulttuurisesta omimisesta” saisi päästää yhtään pidemmälle. Ottamani esimerkki on tuossa esillä siksi, että ihmiset tajuaisivat, että kaikki hölinä kulttuuriasesta omimisesta on vain ja ainoastaan tavallisen ns. valtaväestön (mitä se sitten onkaan) kiusaamista. Koska esim. homot saavat ”erivapauksia” kuten varmaan muutkin ”alisteut” ryhmät. ja Jouni taas vainoaa kaikkia, jotka kritisoivat ”pyhää” homotaidetta ja sen ikoneja.
Ilmoita asiaton viesti
Itse asiassa rinnastuksesi osuu tavallaan naulan kantaan — myös päähineissään keikistelevät missit ovat nimenomaan kulttuuri-ikoneita. He kuuluvat samaan ikonostaasiin. Ja Y.M.C.A soi.
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt yrittäisit pysyä faktoissa. Ensinnäkin mitkä erioikeudet olisi kyseessä ja vainoamisesta,koska en sellaista ole tehnyt vaan ottanut blogiisi kantaa jonka luulin olevan tämän sivuston tarkoitus?
Ilmoita asiaton viesti
En puhu tämän blogin kommentoinnista vaan aikaisemmasta vainostasi, minkä tiedät ihan hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
En kyllä tiedä joten jos voisit valaista tai muuten todistaa väitteesi. Vai onko nyt taas niin että erimieltä olevat ovat vainoajia? Voi tätä uhriutumisen määrää 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ja olisin kiitollinen vastauksestasi myös erioikeudet asiaan, jos sinulla sellainen on.
Ilmoita asiaton viesti
Jouni, älä tule tänne enää valehtelemaan. Tiedät hyvin mitä teit kuntavaalien jälkeen, kun olin kritisoinut Kangasalan runoraadissa pyhää Irja Askolaa. Uhriutuja ja varsinainen koulukiusaaja olet ollut sinä, alusta asti, ja jos yhtään yrität aloittaa sitä peliä uudestaan, niin ihan vapaasti, mutta kiusatuksi en enää suostu. Facebookissa jouduin laittamaan sinut estoon, ja silmää räpäyttämättä teen sen täälläkin, jos aiot yrittää vanhoja konstejasi.
Ilmoita asiaton viesti
Vieläkään ei vastausta erioikeuksista? Ketään en ole koskaan kiusannut, eriävän mielipiteen olen esittänyt mikä tuntuu olevan koillekin kestämätöntä.
Ilmoita asiaton viesti
Ja tiedoksi niille, jotka vielä tämän blogin kommentteja lukevat: Jouni ei ole täällä vain ”kommentoimassa” vaan hänellä on jo pidempään jatkunut missio vainota kaikkia, jotka eivät ole aivan ääri-sateenkaariväkeä ja sadistisen homopornon kiihkeitä puolestapuhujia. Jounilla on tällainen ”ase”, eli pilkkasivu Facebookissa. Sen otsikko viittaa Aito avioliitto -väkeen, mutta itse en ole koskaan julkisesti ottanut homoavioliittoihin kantaa. Silti sain kunnian päästä useampaankin kertaan Jounin pilkkasivulle esim. siitä syystä, että olen moittinut Irja Askolan runoja harrastelijamaiseksi ja kritisoinut Tom of Finlandin ns. taidetta ja sen glorifoimista. Näiden ”rikosten” takia olen Jounille vapaata riistaa. Tämäkin blogaukseni on toki jo päässyt Jounin pilkkasivustolle, ja silti hän tulee tänne leikkimään viatonta, ettei muka tiedä yhtään mistä puhun!
https://www.facebook.com/pg/aitoavioliittoaivopier…
Ilmoita asiaton viesti
Ikävä kyllä kyseessäei ole minun sivustoni, Eli olet jälleen väärässä. Sekä tuskin on minun vika että et pärjännyt vaaleissa. Ehkä olisi parempi jos vain jatkaisit hommafoorumin parissa?
Ilmoita asiaton viesti
Joo, onhan se nyt kauhean omituista, että ihmiset innostuvat kritisoimaan ennemmin tällä hetkellä vaikuttavaa toimittajaa kuin kohta 30 vuotta sitten kuollutta kuvittajaa.
Jos mainittua kuvaa olisi alettu näkyvästi levittää nykypäivänä – postimerkissä, lakanaprintissä tai kahvipaketin kyljessä – niin olisiko uskottavaa, ettei siitä olisi tullut sanomista?
Ilmoita asiaton viesti
Onnistuit täydellisesti sivuuttamaan pointin, mutta niin ovat nuo aiemmatkin vastaanväittäjät.
Ilmoita asiaton viesti
Ja vielä Tenkalle: muistan että esim. Koskanniemestä kohistiin kyllä runoilijan kuoleman jälkeen varsin kiihkeästi. Häntä nimittäin pidettiin natsina. En tiedä oliko vai ei. Myös Sibeliuksen kuvitelluista natsiyhteyksistä nousee kohuja säännöllisin väliajoin. Se, että taiteilija on kuollut, ei mitenkään estä tätä. Nyt kun tapetilla on tämä kulttuurinen omiminen, voitaisiin kuvitella, että keskustelu ulotettaisiin tähän ”Suomen kansainvälisesti tunnetuimpaan kuvataiteilijaan” mutta ei se sovi, koska hän edustaa pyhää homokulttuuria. Siellä saa olla rasisti tai sadisti ihan vapaasti.
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt kun tapetilla on tämä kulttuurinen omiminen, voitaisiin kuvitella – – ”
Kaikenlaista voi kuvitella. Uskoakseni monet keskustelijat ovat kuitenkin kiinnostuneita kritisoimaan niitä tahoja, jotka periaatteessa voivat ottaa kritiikkiä vastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Heh, heh, onhan tämä nyt meille kaikille järisyttävä juttu! Selvää rasismia, jos joku kehtaakin panna toiseen kulttuuriin kuuluva päähine päähänsä. Miten minulle tulikin muuten voimakas mielikuva, että olen nähnyt kuvissa jopa presidentti Kekkosenkin poseeraavan intiaanihatussa?
Ilmoita asiaton viesti
” – – ei se sovi, koska hän edustaa pyhää homokulttuuria. Siellä saa olla rasisti tai sadisti ihan vapaasti.”
Onko tarkoitus siis väittää, että vain homot saavat rangaistuksetta piirtää sulkapäähineitä?
Sehän ei pidä paikkaansa. Kulttuurisen omimisen kritisointi ei merkitse, että pitäisi alkaa viritellä kirjarovioita sen paremmin Tom of Finlandin kuin muidenkaan menneiden aikojen tekijöiden teoksista, vaikka nämä sisältäisivätkin kolonialismia, rasismia tai kulttuurista omimista.
Esimerkiksi Otava on alkanut julkaista alkuperäisiä mustavalkoisia Tinttejä, jotka sisältävät paljon enemmän rasismia, stereotypioita jne. kuin suomalaislukijoille tutummat uudistetut värialbumit. Etelä-Amerikan intiaanit ovat jo saaneet osansa, Pohjois-Amerikan seikkailut ovat vasta tulossa.
Ymmärtääkseni näiden albumien suomentaminen on nähty aivan merkittävänä kulttuuritekona, vaikka Hergéä ei minään homotaiteilijana pidetäkään (natsien myötäilystä häntä on muistaakseni kyllä moitittu).
Blogisti voi nyt toki vedota Tintin ja kapteeni Haddockin suhteesta kuulemiinsa juoruihin, niin ei tarvitse hylätä hyvää homosalaliittoteoriaa.
http://sarjakuvaruutu.fi/2015/10/tintti-palaa-juur…
Ilmoita asiaton viesti
Hömpsis pömpsis.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoittaja koululuttajalta odottaisi järkevämpää kommettia kuin tämä..
Ilmoita asiaton viesti
Odotusten pettäminen on kirjallinen keino.
Ilmoita asiaton viesti
Taiteen tarkoitus on rikkoa tabuja. Onkohan niitä nykyään liian vähän, kun täytyy luoda uusia tabuja?
Ilmoita asiaton viesti
Olin ihan pöyristynyt, kun kuulin että se Hannula on kollegani, siis luovan kirjoittamisen opettaja. Niin olen minäkin. Ja koko tämän kaustin ajan olen sanonut opiskelijoilleni, että tälle hömpötykselle ”kulttuurisesta omimisesta” ei saa korvaansa lotkauttaa, muuten on aika vaikeaa olla luova kirjoittaja. Koska se johtaa juuri siihen, ettei kukaan uskalla kirjoittaa mistään muusta kuin vain omista fiiliksistään ja omasta elämästään, kun nimenomaan pyrin rohkaisemaan opiskelijoita kirjoittamaan välillä jostain ihan muusta näkökulmasta. Ja nyt niin ei saisikaan tehdä – järjetöntä!! Minusta Hannulan mahdollisten oppilaiden pitäisi tajuta, että heidän opettajansa asenne pilaa koko luovan kirjoittamisen idean. Eli peräänkuulutan jotain kuluttajansuojaa kirjoittajaopiskelijoille 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisikö tässä ottaa ukkolan tapauksesta mallia ja ja pyytää esimiestäsi keskustelemaan kanssasi?
Ilmoita asiaton viesti
Ajattelin juuri ehdottaa. Ota ihmeessä yhteys esimieheeni. Et olisi ensimmäinen.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä tapaus liippaa omaa kokemuspiiriäni HYVIN läheltä. Se, että toimittaja kantelee mediakriittisiä kommentteja somessa esittäneen henkilön työnantajalle, ei ole asianmukaista. PISTE.
Sanan- ja mielipiteenvapaus on riippumaton näkemysten poliittisesta väristä. Se vaino mikä tänään kohdistetaan oikeistolaiseen voidaan huomenna kohdistaa vasemmistolainen…
Punavihreän median toimittajien Suvi Auvisen ja Sammeli Heikkisen kritiikki YLE-toimittaja Ukkolaa ja tämän esimiestä kohtaan on kovaa, mutta sillä on perusteensa. Se soveltuu myös STT-päätoimittaja Petterssoniin ja toimittaja Korkeeseen, jotka toimivat samoin kuin Ukkolakin.
Raskauttavaksi asian tekee se, että perusoikeuksien rajoittamiseen syyllistyvät institutionaalisen median edustajat. Heidänhän pitäisi virkansa puolesta päinvastoin edistää sanan- ja mielipiteenvapautta.
Mahdollisissa rikosepäilyissä tutkinta kuuluu poliisille – ei valtamedialle. Median toimissa on noitavainojen piirteitä, eikä sellainen kuulu avoimeen länsimaiseen demokratiaan.
Voimme olla Ukkolan kanssa poliittisesti lähellä toisiamme, mutta nyt on kysymys menettelytavoista. Jos Ukkola kokee häirintää, sitä varten poliisi ja oikeuslaitos.
Katsomuseroistamme huolimatta olen täysin samaa mieltä opettajakollega Tero Hannula kanssa siitä, että ”toimittajien on siedettävä enemmän kritiikkiä kuin muiden”.
Oikeus kritisoida median toimintaa on tärkeä osa sanan- ja mielipiteenvapautta. Mediakritiikki on enemmän kuin tarpeellista kun toimittajat eivät enää toimi tehtäviensä edellyttämällä tavalla.
Viitteitä siitä mihin sanan- ja mielipiteenvapaudesta luopuminen on johtamassa: ”YLE ja STT vastuussa mielipidevainoista”
(http://petterihiienkoski.puheenvuoro.uusisuomi.fi/…)
Ilmoita asiaton viesti