Tuulan kliseeklinikka

Poliittisen korrektiuden vaatimus ahdistaa jo!

Yle on poistanut Areenasta suositun lastenohjelman sen sisältämän intiaanihahmon takia. Itse en seuraa lastenohjelmia, mutta hätkähdin tässä lähinnä sitä, miten pieni puolestaloukkaantujien vähemmistö voi sanella ison verorahoitteisen yhtiön toimintaa ja pakottaa lakkauttamis- ja sensurointipäätöksiin.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005660030.html

 

Kaava on sama kuin taannoisessa Stockmannin "tiernapoikakohussa", https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005504630.html , eli yhtiö koettaa ensin vedota terveeseen järkeen ja hyväntahtoisuuteen kertomalla, että ohjelmalla tai esityksellä ei pyritä loukkaamaan ketään - mutta se ei auta, kun puolestaloukkaantujien mitättömän pienen vähemmistön poliittisen korrektiuden terrori iskee. Siihen on nöyrryttävä yhtiön kuin yhtiön. (Miksi?)

 

Olen ollut huomaavinani tällaisten päätösten jälkeen yhä enenevää tyrmistystä suuren yleisön keskuudessa, ja nykyään jopa kauhunsekaista epäuskoa. Ihmiset kokevat, että käytännössä jo melkein mikä tahansa voidaan "ajatuskriminalisoida", ja puolestaloukkaantujien heiluttama leimakirves voi iskeä missä tahansa.

 

Ja kyllä, se voi iskeä myös niihin, jotka alun perin kuvittelivat olevansa "oikeinajattelijoiden" leirissä, esim. kirjailijoihin, taiteilijoihin tai toimittajiin - viime kädessä kukaan ei ole rasisminvastaisuudessan tarpeeksi oikeaoppinen!

 

Ikävin visio on tällaisen trendin mielikuvitusta, huumoria ja elämäniloa kaventavan itsesensuurin lisääntyminen. Samaan aikaan sosiaalisessa mediassa lisääntyvä vihapuhejahti vain lisää ahdistusta, koska myös siellä voi virtuaalinen giljotiini kolahtaa täysin mielivaltaisesti, usein jopa niin, ettei somettaja voi mitenkään mieltää, mistä ilmoitettu "yhteisönormien vastaisuus" johtuu. Joku vain on ilmiantanut, millä tahansa perusteella.

 

Ainoa keino vastustaa tätä poliittisen korrektiuden terroria on olla alistumatta itsesensuuriin, kaiken uhallakin. Etenkin jos itse tietää, että ei tarkoituksella loukkaa.  Ei tämä hullutus nimittäin voi jatkua loputtomiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

43Suosittele

43 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (77 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Poikkeuksellisesti komppaan tämän blogisi viestiä.

Niin intiaanit kuin afrotkin voisivat päinvastoin kokea itsensä loukatuiksi, kun heikäläisiä ei saa näyttää olevan olemassa.

Saman logiikan mukaan myös suomalaisten kansallispuvut voitaisiin kieltää. Tai baijerilaisten esittäminen nahkahousuissa ja sulkapäähineessä kaljatuoppi kourassaan.

On aivan eri asia, jos heitä pyritään loukkaamaan etnisen taustan vuoksi.

Lisäksi voidaan todeta, että sarkastinen huumori on myös oma lajinsa:

https://www.youtube.com/watch?v=GH041XKM83E
https://www.youtube.com/watch?v=3CMoSTVgMNw
https://www.youtube.com/watch?v=BoyfxY7HvyE

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Tämä on poikkeusten päivä... edelliseen blogiini sain suosituksen Juho Antikaiselta. Ei sitäkään joka päivä tapahdu :)

Käyttäjän KariHelstamo1 kuva
Kari Helstamo

Minulla oli jonkinlainen romanikaveri ja häneltä kuuli parhaat "Mannevitsit"
Tässä rasismikeskustelussa on se hyvä puoli, että se tarjoaa kantasuomalaisille miesnäyttelijöille runsaasti työtilaisuuksia, sillä ko. ihmisryhmää tarvitaan, jos mainokseen kaivataan näyttelijää esittämään hiukan tyhmää henkilöä. Tällöin ei tarvitse pelätä rasismikohua tai puolesta loukkaantujien iskua.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mitä tarkoittaa "jonkinlainen kaveri"?
Eihän siinä ole mitään erikoista että parhaat mannevitsi kuulee romaneilta. Sama on juutalaisvitsien kanssa. Kun ne ovat vähemmistöjen omaa huumoria ne myös ovat hauskoja. Kun ne lauotaan ulkopuolelta on kysymys jostain muusta mikä vähentää hauskuutta.
Työtä maltillisesti harrastava suomalainen vitsailemassa mannen työnvieroksunnasta on vaan surkea esitys eikä kukaan naura aidosti sille.

Käyttäjän KariHelstamo1 kuva
Kari Helstamo Vastaus kommenttiin #17

En yleensä viitsi kommentoida änkyröintiäsi, mutta teen nyt poikkeuksen. Olimme Kyöstin kanssa salikavereita ja jos satuimme samaan kapakkaan, niin istuimme iltaa yhdessä. Hän ei tosin juonut mitään, eikä muuten treenannut, jos oli naisia salilla.

Kerran löin Kyöstiä takaapäin nahkatakin selkään ja kysyin"onko tämä joku Mannepaikka sinusta?" Kyösti naureskeli seuraavana päivänä, että "se siun kaveris meni ihan valkoseksi" No Kyöstihän oli iso ja julman näköinen, joten kai se kaveriani vähän jännitti.

Se miksi kerron tämän on, että Kyösti oli kuin me muutkin(noin suurinpiirtein)ja ymmärsi oikean rasismin (jonka kanssa oli tullut tutuksi) ja pelkän huulen heiton eron. Ei suju ihan kaikilta vähemmistöjen edustajilta, eikä heidän puolesta loukkaantujilta.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #27

Huumorin ymmärtämistä ei voi pakottaa. Vain k.sipäät haluavat pakottaa toiset arvostamaan omaa huumoriaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Valokuvia katsoessa voi kyllä todeta, että ne muutkin henkilöhamot ovat "jääneet ihan eri aikakauteen".
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005660030.html

Ja kyllä on mahtava voima "päivystävällä saamelaisella", jos tällä viestillä kaikki on saatu aikaan:
"Hei @yleareena, vuosi on 2018. Mitä jos lopetettaisiin tällaisen kuvaston jakaminen Pikku Kakkosessa? pic.twitter.com/15ZRirY2R6

— Petra Laiti (Ásllat-Mihku Ilmára Mika Petra) (@PetraLaiti) 24. huhtikuuta 2018"
https://twitter.com/PetraLaiti?protected_redirect=...

Sellaista tiedotusvälineen "riippumattomuutta".

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Aleksi Kivi kuvasi tällaista yhteiskuntaa aikoinaan:

Mi ikävyys,
mi hämäryys sieluni ympär
kuin syksy-iltanen autiol maall?

... ja ne poliittisesti korrektithan hänenkin loppuna aikaan saivat.

Käyttäjän ToniPihkola kuva
Toni Pihkola

Tämä iski minuunkin poikkeuksellisen kovasti. Yleensä vastaaville tulee vain naurettua, mutta tässä tapauksessa oli kyseessä kuitenkin lastenohjelma, josta monet lapset ovat pitäneet. Ja nyt se hyllytetään muutaman kajahtaneen mielensäpahoittajan takia.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

eniten minua mietityttää miksi näitä mielensäpahoittelevia uskotaan niin hyvin? vai onko vain niin että ylenkin (kuka tämän asian päätti) johtoon kuuluu näitä mielensäpahoittajia jotka sitten ajaa omaa ideologiaa

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Katselin, kuka tästä Yleltä ilmoitti, ja kyllä, ideologiat oli sisäistetty.

https://twitter.com/samipkoivisto

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

no se kertoikin kaiken.. siis kyse onkin asiasta päättäjän.. ei kummempaa... Hän saa päättää mitä näytetään ja mitä ei, ja tätä hän ei halunnut näytetyksi..
eniten minua vaim harmittaa se että hän voi käyttää tuollaista "valtaa" miten tahtoo ja palkan saa veronmaksajilta..

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Puolestaloukkaantuminen oli vahvasti läsnä tässä tapauksesssa.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Syksyllä kohistiin myös Stockmannin Hullut päivät-perinteestä että se loukkaa mielenterveysongelmaisia.
No ne oli taas vähän aikaa sitten eikä kukaan muistanut koko kohua.

Miten käy nyt esim. satukirjoille ja elokuville ylipäätään, kuten Disneyn Pocahontas ja vastaavat. Kirjastojen takapihoille roviot?

Käyttäjän AnssiPajala kuva
Anssi Pajala

"Syksyllä kohistiin myös Stockmannin Hullut päivät-perinteestä että se loukkaa mielenterveysongelmaisia."

Mielenterveyskuntoutujana minua loukkaa se, että joku kokee minun tarvitsevan moisia lapsellisia sijaisloukkaantujia.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mielenterveyskuntoutujana voisit ehkä miettiä että kyseinen vilpitön bloggaaja on joutunut pilkan kohteeksi koska se on propagandisesti erittäin pk.
Ylipäätään jos keskusteluissa käytetään helppoja argumentteja niin ne ovatkin tyhjänpäiväisiä. Molemmat "rintamat" syyttävät lopuksi kuten nyt toistaan mukaloukkaantumisesta. Ei kovin hedelmällistä.

Käyttäjän AnssiPajala kuva
Anssi Pajala Vastaus kommenttiin #29

Silläkin uhalla, että ymmärrän nyt kommenttisi väärin (mikä on meille hulluille aina mahdollista): minun on vaikea kuvitella, että joku pystyisi vilpittömästi loukkaantumaan tuollaisesta. Ja jos pystyy, ongelma on silloin kyllä jossain ihan muualla kuin Hullujen päivien nimessä.

Mut no, ehkä mielenterveyskuntoutujan statukseni tuo minulle velvollisuuden loukkaantua esimerkiksi aina silloin, kun joku sanoo jonkin (vaikkapa nyt sijaisloukkaantumisen) olevan "ihan hullua".

Käyttäjän AnssiPajala kuva
Anssi Pajala Vastaus kommenttiin #30

Ai niin joo. Pitääpä jatkossa myös varoa käyttämästä englanninkielistä ilmausta "political correctness gone mad", etten vahingossa loukkaa itseäni.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Pocahontas ja vastaavat kuvaavat intiaaneja ajankuvan mukaisesti. Kyseinen intiaanihahmo oli sijoitettu väärään ympäristöön ja väärään ajankuvaan.

On huomattava, että loukkaantujaryhmä, saamelaiset, ovat tehneet kovasti työtä, että saamelaiskulttuurin käyttö parodioinnin kohteena on saatu lopetettua.

En toki itsekään kokenut hahmoa loukkaavana, mutta ymmärrän sen voivan olla sellainen, jos katsoisin hahmoa eri kontekstista käsin.

Käyttäjän MiksuVes kuva
Mikael Vestama

Eilen illalla katsoin vihdoin, nyt kun ehdin, 1984 leffan aika samoihin aikoihin kun tuo ISn uutinen on tullut. Aika samaa menoa alkaa näköjään olemaan meillä kuin siinä...

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Hyvässä seurassa ollaan. Ruotsissa Astrid Lindgrenistäkin oltiin tekemässä rasistia. Peppi Pitkätossun neekerikuningas piti muuttaa hottentottien kuninkaaksi.
Voi että minä tykkään noista ruotsalaisista. Olen kuullut, että heilläkin alkaa jo olla tarpeeksi hottentotteja.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Eikös jotkut tahot yrittäneet kieltää Kalle Ankkaa Ruotsissa aikoinaan, koska Kallella ei ole housuja jalassaan ?

Milloinkahan brittilastenohjelma Teletapit kielletään, kun näilläkin on päässä erikoisia ulokkeita, jotka voitaisiin mieltää ... ?

Käyttäjän KariHelstamo1 kuva
Kari Helstamo

Jossain suomalaisessa kirjastossa ei haluttu enää tilata sitä ko. syystä.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Se Akun housuttomuus juttu oli Suomessa. Helsingin nuorisolautakunta otti aiheen pöydälle -77; jos oikein muistan. Juttu levisi kv. jakeluun aika nopeasti ja herätti suurta riemua.Akun tilaus peruttiin. Tosiasiassa kai määrärahoista oli kyse, tai no silloiseen pyhään Amerikkavihaan ja vasemmistolaismeiuhkaamiseen tuo juttu kyllä sopi hyvin.

Näistä mielensä pahoittamisista muuten.

Asioista ei enää edes haluta kertoa niiden oikeilla nimillä, ettei vaan tule jollekin rikolliselle elätille paha mieli ? Vai mikä lie motiivina. Radikaloisutumisessa vankiloissa ei sitten enää jatkossa kerrota julkisesti. Radikalisoitumisesta kertominen on kuitenkin mielestäni tärkeää indormaatiota, jolla on yhteiskuntaan iso vaikutus. Radikalisoitumisen seuraukset näkyvät ikävästi koko Euroopassa, ei se radikalisoituminen suinkaan tietoa panttaamalla lopu.

Hallitus ja media yhdessä tukevat herkkusieniteoriaa.

” pidetään pimeässä, ja puhutaan paskaa ”

https://yle.fi/uutiset/3-10183035

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Muistan tuon, Suomi onnistui housuttomien ankkojen avulla ylittämään kansainvälinen uutiskynnys.
Suomalaiset olivat silloinkin kiinnostuneet mitä heistä muualla ajatellaan.
Keihäsmatkojen ja housuttomien ankkojen ansioista levisi mielikuva jurosta ja hiukan yksinkertaisesta kansasta.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Nämä milloinkahanargumentit vaan eivät koskaan ole osuneet. Pitäisiköhän minunkin alkaa käyttää niitä kun ovat niin helppoja?
Milloinkahan wikipedia automaattisesti poistaa kaikki negatiiviset tiedot persupoliitikoista?

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Peppi Pitkätossu-kirjojahan poltettiin roviolla viime vuonna Ruotsissa...Niin rasistisia.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Emme elä enään vapaassa Liberaali yhteiskunnassa, vaan yhteiskunnassa jossa pieni stalinistinen vähemmistö hallitsee enemmistöä vihapuhe-rasismi blanco lakipykälillään.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

Me olemme vielä kaukana todellisesta ”korrektiudesta”, jota harrastetaan islamilaisessa maailmassa {ettenkö sanoisi todellisuudessa}. George Orwellin Eläinten vallankumous on kielletty muslimikoululaisilta, koska siinä esiintyy sika, vieläpä päällikkönä. Muslimeille ei ole koskaan juolahtanut mieleen, että sialla on paljon samanlaisia geenejä kuin ihmisillä. Sianliha muistuttaa maultaan ja rakenteeltaan ihmislihaa {kannibaalit ovat sen sanoneet}, siksi sen julistaminen saastaiseksi, on tarkoittanut kaukana menneisyydessä yksikertaisesti sitä, että sivistyksen levitessä saatiin hitaimmatkin ymmärtämään, ettei lajitovereiden syöminen on suotavaa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mutta elefantin syöminen ok?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Riippuu ihonväristä ja diktatuurivaltion ravintotilanteesta.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

#20 No mikäli Sinille maistaa, niin ainakin minun puolesta herkuttele toki.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Ruben Stiller teki viikko sitten huikean radioshown nimeltä "Oletko piilorasisti?". Siinä kansalaisaktivisti Maryan Abdulkarim syyllisti kaikki suvaitsevaiset piirit jotka eivät tuominneet tiernapoikia, koska mikä on rasistisempaa kuin värjätä naamansa ruskeaksi tai mustaksi ja jossei sitä suvaitseva ihminen ymmärrä on jossei rasisti myös niin melkein, olet meidän puolella tai vastaan. Huikea lähetys muutenkin ...

https://areena.yle.fi/1-4361886

Aihe on niin vähäjärkinen ettei kommenttia edes tarvitsisi mutta menköön. Ikuisista ajoista naiset ovat joko tummentaneet piirteitään tai vaalentaneet niitä, ei ole niin kummallista asua etteikö joku siihen pukeutuisi, paitsi sitten jonkinlaiset kombinaatiot jotka iskevät jonkin tärähtäneen kansalaisaktivistit mieleen jolle kukaan ei uskalla sanoa, että vedä happea, mene muualle aktiveeraamaan, olet sekaisin, joku inkkaripäähine symbolisoi ainoastaan mahdollisen kansalaisaktivistin mielenhäiriötä kun kaikille muille se on lastenleikki pukeutua inkkareiksi ja länkkäreiksi ja jos siinä muuta näkee niin mielenterveyskuntoutukseen ...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Niin se on. Suomessa on yksi ryhmä, vain yksi, jolla on loukkaantumisen oikeus. Persut!

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Samoin on kai yksi tai korkeintaan kaksi jotain saamelais-kansalaisaktivistia joiden mölinän takia me kaikki muut, reilu 5 miljoonaa suomalaista, olemme alistuneet, ja teeskentelemme, että Peteliuksen ja Kallialan nunnukka-nunnukka - hahmot on kauhiaa rasismia [?!?!] tai mitälie. Varmaan persuja? Mutta kiellettäisiin samantien kaikki meikit sun muut kun olen sitä mieltä etteivät kaikki maailman naiset ymmärrä, että valkoista naamaa ei saa maalata tummaksi (solarium, voitteet, meikit) tai tummaa vaaleaksi (kaikenlaiset 'whitenining' tuotteet laittomiksi), huomattava määrä taidetta oitis laittomaksi (yleensä valaistus tms. leffoissa ollut huono mustille, joku Dwayne Johnsson taas tuunattiin valkoiseksi Hercules leffaan jnejne)

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

Niin, muut ryhmät ovat sen verran alikehittyneet, heille ei riitä ymmärrys itse loukkaantua, joten on näitä ”älymystön” edustajia jotka ymmärtävät loukkaantua heidän puolesta.
Savolaisia käy sääliksi, heidän puolesta ei kukaan loukkaannu savolaisvitseistä, eräänlaista syrjintä sekin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #24

Olet ihan väärässä. Savolaisvitsit eivät kuulu sivistyneeseen eli rakentavaan ja antenneja sojottavaan käytökseen. Persut rohkaiset negatiivistä taannuttavaa kulttuuria. Heidän tarkoitus on yhdenmukainen Putinin kanssa. Lamaannuttaa länsi.
Esim Suomessa siellä missä vaara altistua persutaantumukselle on pienin eli Kalliossa ja suomenruotsaisten parissa myös syntyvyys on korkeinta. Sellainen änkyrämentaliteetti jota persut vahvistavat ei ole edes kansallisesti katsoen eikä muutenkaan kellekään hyödyksi. Tarkoitus on saada änkyröitä valtaan kiusaamaan heikompiaan.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #25

Sini käyhän katsomassa tuon linkkaamani IS -uutisen kommenttipalstaa. Ihan oikeasti meinaat, että siellä kaikki ne tuhannet ovat "persuja"?

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem Vastaus kommenttiin #25

"Tarkoitus on saada änkyröitä valtaan kiusaamaan heikompiaan."

Heikompiaan?
Ketä ja mitä tarkoitat, itseäsi, vähemmistöön karsinoidut yksilöt, ketkä ovat sinun mielestä heikompia ja tarkoitatko kenties henkisesti vai ruumiillisesti.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #55

Tarkoitan sitä että persupuolueen tapaisia puolueita maailman sivu äänestävät ihmiset jotka haluavat potkia alaspäin. Koko suuntaus ja ideologia on vaan sitä. He myös tukevat perinteistä rikkaat ensin politiikkaa sekä konservatiivista hyvävelion parempi-ideologiaa. Perinteiselle oikeistopolitiikalle he eivät kuuna päivänä pistä kampoihin eikä fundamentalistisille kristillisille lahkoille tai kirjoille. Mutta jos kirkko on heikompien puolella sitä he alkavat tuhoamaan.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #25

Sini, joko arvelet huorapiäskyjen tulleen Kuopioon ?

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #25

Täytyyhän muilllakin olla oikeus pitää hauskaa kuin vain persuilla:)

Kautta aikojen on leikitty ja pilailtu naapurikaupunkien ja kuntien välillä. Kuten meillä porilaisilla ja raumalaisilla on mukamas ollut jotain vihanpitoa keskenään...leikkiä se on aina ollut. Samoinhan on norjalaisilla ja ruotsalaisilla ollut aina omat vitsinsä ja ohjelmansa toisistaan. Hauskaa suun pieksentää, jota ei ole kukaan vakavaksi tarkoittanutkaan. Jos sen joku ottaa tosissaan, niin häntä kutsutaan tosikoksi.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

#21 Maryan Abdulkarim voitaisiin poistaa täysin samasta syystä jälkiviisaista, hänhän luo sterotypiaa musliminaisista. Ohimennen sanoen jos paikalla on oltava kiintiömuslimi,{minusta vaikuttaa, että hän on siellä pikemminkin politrukkina, kuin keskustelijana} siihen olisi tarjolla varmasti laajakatseisempiakin vaihtoehtoja.

Käyttäjän kimmosaarikko kuva
Kimmo Saarikko

Hyvin kirjoitettu. Miten se Ylen kuuluisa palomuuri onkin nyt näin pettänyt?

Tässä tapauksessa ymmärrän kyllä, koska vastassa on tosikkoja, joilla nollatoleranssi. Totalitarisessa, absoluuttisessa maailmankuvassa ei ole satiiria, eikä huumoria ylipäänsä.

Ruotsissa on viime vuosina joutunut vanhuksia tuomiolle maahanmuuttoon liittyvistä nettikommenteista, jotka on irroitettu yhteyksistään, tulkittu kirjaimellisesti ja leimattu rasistisiksi. Oikeus ei tarvitse enää edes asianomistajaa, kun kyse on jostain ryhmästä tai abstraktiosta. Riittää, kun joku linkittää ja ilmoittaa netissä olevan tekstin poliisille.

On huolestuttavaa, että vaarallista yhteiskunnallista kehitystä ei havaita eikä tiedosteta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mä en enää tiedä selvitäänkö me tästä.

Mun koko viikonloppu meni nyt pilalle, ei pysty mitään tekemään kun tällainen julma uutinen iski silmään.

Sotesta viis ja leipäjonoista.

Minä niin mieleni nyt pahoitin.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Petteri, kirjoitin yhden vuorokauden sisällä myös kaksi sote-aiheista blogia. Olisit tullut sinne keskustelemaan, mutta ei, tänne sinunkin piti tulla mielesipahoittamaan :D

Käyttäjän tapiosimonen kuva
Tapio Simonen

YLE EI SUVAITSE INTIAANEJA

https://asiakas.kotisivukone.com/files/tapion.ajat...

SUOMI , SUVAITSEVAISTEN MAA: YLEN SUVAKIT EIVÄT SUVAITSE (muita kuin muslimit, joiden uusi pakolaisaalto on tulossa)

Yle on poistanut Areena-palvelustaan suositun lastenohjelman Herra Heinämäen jaksot. Sarja on poistettu ohjelmistosta, sillä Yle katsoo, että alkuperäiskansaa edustavan riviroolin hahmoa voidaan pitää loukkaavana. – Jaksot siirretään Elävään arkistoon, ja niihin pääsee jatkossa käsiksi Lasten Areenasta oman kuvakkeensa kautta, kertoo Ylen lasten ja nuorten ohjelmien päällikkö Teija Rantala.

Lähes 400 kommenttia (ihmisiltä joilla on tervettä maalaisjärkeä ja jotka haluaisivat hyllyttää YLEN)

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005660030.html

http://rayhablogi.blogspot.fi/2018/04/poliittinen-...

http://sinenmaa.blogspot.fi/2018/04/intiaanit-louk...

Miksiköhän suvaitsevaiset hyväksyvät sen, että Suomessa saa esiintyä muslimina?

Rikollisten paapominen turvallisuutta tärkeämpää. Järjetöntä.

http://beta.oikeamedia.com/o1-65300

"Vankilaviranomaisilla ei ole enää oikeutta ilmoittaa oma-aloitteisesti muille viranomaisille tietoa vankien radikalisoitumisesta tai muusta riskikäytöksestä", uutisoi Lännen Media.

Emme tarvitse yhtään uutta Turun tapausta.

AFRIKASTA UUSI LAHJA SUVAKEILLE

Syyriasta pakenevat Isis-johtajat liittoutuvat Afrikan äärijärjestöjen kanssa ja pyrkivät lietsomaan uutta pakolaisaaltoa Afrikasta kohti Eurooppaa, varoittaa YK:n Maailman ruokaohjelman johtaja David Beasley. Samalla jihadistien kerrotaan soluttautuvan pakolaisten joukkoon.

https://www.theguardian.com/world/2018/apr/26/isis...

https://no2need.wordpress.com/2018/04/27/suvakit-n...

Käyttäjän tapiosimonen kuva
Tapio Simonen

YLE EI SUVAITSE INTIAANIEN KUVIA, OVAT RASISTISIA!

”Tänä päivänä ymmärrämme, että tämä on rasistista ja loukkaavaa” Siis inkkarin asukuvan näyttäminen on RASISTISTA YLEN mukaan!

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005660391.html

Miksi YLEN toimittaja (Sanna Ukkola TV1 ”pressiklubissa”) ei ole rasistinen, mutta lastenohjelmassa inkkari on rasistinen?

https://asiakas.kotisivukone.com/files/tapion.ajat...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jos esiintyy liiallisessa määrin hölmöjä ylilyöntejä herkkähipiäisyydessä etnisten ryhmien kunnian varjelussa, niin sellainen aiheuttaa enenevässä määrin myös järkiperäisen normaalin suvaitsevaisuuden vieroksumista. Barrikadit puolesta ja vastaan vain voimistuvat.

Käyttäjän AnssiPajala kuva
Anssi Pajala

Niinpä. Bensaa heitetään liekkeihin ja poteroita kaivetaan syvemmiksi suvaitsevaisuuden edistämiseksi. Sanoisin, että hölmöläisten hommaa, jos en niin tehdessäni loukkaisi hölmöläisiä.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Koska tässä poliittista korrektiutta ja loukkaantumisherkkyyttä jatkuvasti kasvattavassa maassa on todellakin olemassa esimerkiksi uskonnollisia ryhmiä, joilla on taipumuksia aggressiivisiin vastareaktioihin,

ja koska ihan kaikenlaisilla -- ei vain etnisillä -- jatkuvasti lisääntyvillä identiteettiongelmaisilla yksilöillä ja ryhmillä on turvanaan samat mitä epämääräisimmillä käsitteillä kirjoitetut lakipykälät, joita on myös käytetty,

ja koska nämä aggressiiviset reagointitaipumukset on lainsäädännössä tavallaan otettu lähtökohtaisesti legiitiimeinä ja rangaistuksi joutuu se kriitikko joka leimataan potentiaaliseksi provosoijaksi,

on parempi ettei kriittinen ihminen tässä maassa enää avaa suutaan. Ei mistään asiasta, ei aiheesta eikä aiheen vierestä. Ei mistään. On turvallisempaa -- ja lainsäätäjän suuren viisauden mukaan siis mitä ilmeisimmin myös toivottavinta -- etteivät kriitikot enää kritisoi.

On siis pantava vain suu suppuun. Lopetettava tämä kirjoittelu. Ihan kokonaan ja niin pitkäksi aikaa kuin lait ovat voimassa ja totalitarismille ominainen kontrolli- ja ilmiantokulttuuri on vallalla.

Ja tästä tulee pitkä tauko.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Näille laeille on syntynyt "tarve" ja mahdollisuus vasta kansainvaellusten myötä, samoin tuolle puolesta loukkaantumiselle.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Niin, kyllä nuo lait ovat viime kädessä se inkvisitio, jota totalitarismille ominainen automotorinen Herra Poliittinen Korrektius käyttää toteuttaakseen yhä mekaanisempaa maailmankuvaansa, jossa orwellilaisittain toiset ovat aina tasa-arvoisempia kuin toiset.

Blogistimme kirjoittaa: "Ainoa keino vastustaa tätä poliittisen korrektiuden terroria on olla alistumatta itsesensuuriin, kaiken uhallakin." -- Mutta miten pohjatonta ja koko ajan syvenevää järjettömyyttä voidaan järjellä vastustaa?

Kuka kuvittelee että poliittista korrektiutta kaiken järjen kustannulla tunnustavat poliitikot tai journalistit mistään vastarinnasta järkiintyisivät? -- Eikö siinä käy täsmälleen päinvastoin? Mitä täydellisemmin he yleiskäsitteellisillä ihmisarvo- ja -oikeusideologioillaan ymmärryksensä noituvat ja mekaaniseksi normimoraaliksi taantuvista tasa-arvoharhoistaan joutuvat puolustautuessaan pitämään kiinni, sitä vähemmän heillä on koskaan varaa avata silmiään ja nähdä maailma oikein.

Kuka kuvittelee, että presidentti, pääministeri, muut ministerit, tai edes ne joiden pitäisi olla kansan edustajia -- saati sitten jo lähtökuopissaan normimoraaliin pitäytyvät juristerit tai journalistit, jotka ylenkatseellisessa valistajanroolissaan ovat ehkä vähiten tositietoa vastaanottava ammattikunta -- joskus viisastuisivat ja ottaisivat lusikan kauniiseen käteensä. Kysyisivät itseltään: "Miksi me koko ajan puhumme "turvapaikoista", vaikka kyseessä on tulevalla vuosisadalla satojen miljoonien suuruusluokkaan kasvava kansainvaellus?"

En kerta kaikkiaan jaksa uskoa enää järjen voittoon. Päivä päivältä jokainen kriittisesti ajatteleva ihminen tulee lakien valtuuttamalla järjettömyydellä jyrätyksi, jälleen, jälleen, jälleen. Kehityksellä on vain yksi suunta: alaspäin. Kysymys itsesensuurista on näissä oloissa jo toiselta planeetalta. Valtakunta on pannut päänsä pensaaseen, eikä ympärillä ole enää muuta kuin pimeää. Vaikutusyrityksiä on turha jatkaa.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #60

Seppo Oikkonen, älkäämme missään nimessä alistuko ja luovuttako kollektiivisen typeryyden edessä. Tehdään siitä mieluummin pilkkaa ja osoitetaan sen naurettavuus kaikessa irvokkuudessaan. Ei pidä jättäytyä syrjään tuon ehtymättömän luonnonvaran edessä, sitä on vain hyödynnettävä eikä annettava ääliömäisyyden pilata tunnelmaa.

Käyttäjän PeterLindberg kuva
Peter Lindberg

#34. Olen pahoillani kun koet niin, että sinun on vetäydyttävä. Menetys on suuri tälle Usarin blogille sekä keskustelulle yleensä. Nämä tappiot tekevät tietä fasismille lännessä. Sitä ei vain tajuta – tai ehkä synkemmästä näkökulmasta nähtynä – ei haluta tajuta. Joka tapauksessa Usarin blogeissa saavat suurimman äänen infantiili huutaminen ja henkilöön meneminen. Kiitos hienoista teksteistä – toivottavasti palaat.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Samaa mieltä Peterin kanssa. Yhä harvemmaksi käy täyspäisten joukko tällä alustalla. Toisaalta nopeammin siirtyminen jollekin muulle alustalle ajankäytön optimointia. Harmi...

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki

Naapurin somali kertoi että hälle oli sattunut hankala tilanne töissä kun joku etuoikeutettu ruotsalainen nakku, eli feministi, oli alkanut sättimään hänen (valkoista) työkaveria rasistiksi...
Naapurin oli pitänyt sitten huomauttaa että hän ei ole kyllä havainnut rasismia...

Eli rasismin "uhri" ei ollut huomannut rasismia mutta tämä etuoikeutettu valkoinen nakku sitä havaitsi... :)

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005660391.html

Yle:n Ville Vallaton Vilen siis taipui tässä 'katsojapalautteeseen' josta ihan mutulla sanon, että ei, kyseessä ei ollut esim. kansalaisaloite tyyppinen adressi jossa oli 78 431 allekirjoitusta vaan kyseessä oli muutama kaikesta loukkaantuva kansalaisaktivisti* joiden ansiosta koko ohjelma katosi kartalta. Nyt pitäisi parin kansalaisaktivistin antaa Villelle anonyymiä palautetta, että Ville, eroa, niin tekisiköhän Ville senkin ?

*Kuvitteellinen Petteri Rusakonloikka Ritala sanoo olevansa henkinen navajo ja pöyristyvänsä hahmosta

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen

Ovatkos pöyristyjät nyt ennättäneet huomata, että jaksot siirtyvät siis Areena-nimisestä palvelusta Elävä arkisto -palveluun, jossa ne ovat jatkossakin koko maailman katsottavina.

Elävässä arkistossa! Eivät enää Areenassa! Ahdistukaamme!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ahdistus ei suinkaan tule siitä minne ne on siirretty, vaan toimenpiteen perusteista, mikä nakertaa tavanmukaista ilmaisuvapautta. Intiaani ei ole mitenkään haukkumasana ja intiaanien "kansallispukuun" on monin paikoin kuulunut tuo sulkapäähine. Omassa kouluaapisessanikin luki I-kirjaimen kohdalla: "Intiaani punainen, jälkiä etsii hiipien."

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen

Jos kerta aapisessa luki, niin sitten varmaan asia on ok. Omista kouluvuosistani on jo sen verran aikaa, että en ehkä vetoaisi aapiseen auktoriteettina, suuntaan tai toiseen.

Blogissa ja kommenteissa on käytetty jaksojen siirtämisestä yhdeltä Ylen sivulta toiselle Ylen sivulle ilmauksia "sensurointi", "terrori", "hullutus", "vaarallinen kehitys", "aggressiivinen reagointi" jne. No jos ei ole mitään oikeita huolenaiheita niin mikäpä siinä.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #47

Tenka, tämä ON oikea huolenaihe. Kyse ei ole yksittäistapauksesta, kuten blogissani tuon esiin, vaan trendistä, joka jokaisen uuden yksittäistapauksen myötä muuttuu koko ajan ahdistavammaksi.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen Vastaus kommenttiin #48

Mikä tarkkaan ottaen on ahdistavaa siinä trendissä, että Elävään arkistoon siirretään lisää ohjelmia? Ymmärtäisin huolen paremmin, jos Yle olisi ilmoittanut poistavansa jaksot kokonaan näkösältä.

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi Vastaus kommenttiin #49

No, eipäs nyt heittäydytä yksinkertaisiksi. Luit varmaan uutisesta Ylen perustelut? Sieltä löytyy syy ahdistukseen.

Käyttäjän TenkaIssakainen kuva
Tenka Issakainen Vastaus kommenttiin #51

Toki: Elävässä arkistossa on yleisön vapaasti saatavilla kaikkea mahdollista Ylen tarjontaa, sellaistakin mikä on nykyään joidenkin mielestä epäkorrektia. En heti keksi minkä sensuurin määritelmän tällainen täyttää.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Kotimaisissa elokivissa on usein mukana hoono soomi -puhuvia ihmisiä. Samoin eri heimovähemmistöjä kuvaavia liioittelevia kariktyyrihahmoja. Nuo elokuvat joutaisivat kaikki mustalle listalle ja roviolle. Nyt kaikki valittamaan ylelle. :-)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tätäkö tarkoitat?:

https://www.youtube.com/watch?v=VOVkxCBlQc8
(Youubesta löytyy näköjään täyspitkänä versiona)

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Oho, tuo on näköjään jäänyt poistamatta. Toivottavasti ajatuspoliisi ei huomaa, että klikkasin lähettämääsi linkkiä. Kirjoittaessani ajattelin oikeastaan sellaisia kauhistuksia kuin tuntematon sotilas, jota esitetään vuosittain, varmaankin tarkoituksea pilkata kaikkia suomen vähemmistöheimoja ja heidän puhetapaansa. :-)

Käyttäjän TuulaKomsi kuva
Tuula Komsi

Maailman suosituinta pianokappaletta on myös vaikea löytää kirjastoista. Tarkoitan Kissanpolkkaa. Sen nuotinnos nimittäin löytyy Tauno Marttisen kokoelmavihkosta nimeltään Mustat viitoset. Arvatkaa, miten kansilehti on kuvitettu... ja sen takia se piti siis siivota hyllyistä varastoon. No, Kissanpolkka usein opetellaankin korvakuulolta, joten ehkä nuottia ei paljon kyselläkään.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Syksyn Sävel satoa -78, kunnon kulttuuripläjäys pöyristeltäväksi urakalla.

Kake Singers ja halutaan olla neekeritä

https://www.youtube.com/watch?v=numbCLeS14o

Voittikos tää muuten ?

Käyttäjän JarmoAhonen1 kuva
Jarmo Ahonen

On jotenkin epätodellista lukea näistä intiaanipäähineiden sensuroinneista. Erityisesti sen jälkeen kun katsoin poliittisesti korrektia agendaa ajavan liikkeen toimintaa kuvaavan dokumentin.
https://areena.yle.fi/1-4315630

Tuolla Raqqassa toteutettiin poliittista korrektiutta. Kun ISIS hallitsi Raqqaa, niin kaikkien piti olla poliittisesti korrekteja.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Olen odotellut, milloin aletaan vaatimaan Mustakaavun poistoa Mikki Hiiri sarjoista. Siinähän leimataan burkaan pukeutunut (tosin ääri-islamistiseen ISIS-univormuun) pukeutunut pahaksi roistoksi!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Vieläköhän lapset leikkivät koulussa "Kuka pelkää mustaa miestä" -leikkiä? Alakoulussa se oli joskus jopa opettajan ohjastamaa jollain jumppatunnilla.

Sitten oli myös "viimeinen pari uunista ulos", jota voisi ajatella liitettäväksi Auschwitziin.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Yle siis veti yhden lastenohjelman pois Pikku Kakkosesta, koska osa katsojista koki perinteiseen alkuperäiskansan asuun puetun intiaanihahmon loukkaavaksi. On se kamalaa kun Yle kuuntelee katsojien mielipiteitä, voi voi.

Vaikka en itse Pikku Kakkosta katsokaan, minun on vaikea ymmärtää aikuisia ihmisiä, joiden päivä meni pilalle kun yksi inkkari sieltä nyt sitten lähti. Ei taida olla kaikki inkkarit kanootissa moisilla mielensäpahoittajilla.

Käyttäjän juholaatu kuva
Juho Laatu

Ehkä ongelma on se, että on tullut noin yksi valitus, mutta poistoa on vastustanut IS:n sivulla ainakin 11000 ihmistä (eniten peukutuksia saanut kommentti). Minun elämäni ei mennyt pilalle siinä mielessä, että en edes tuntenut tuota hahmoa ennen kohua, mutta toisaalta harmittaa niiden ehkä kymmenien tuhansien lasten puolesta, jotka ovat ohjelmasta pitäneet. Ohjelman tekijöillekin tämä on kovin epäreilua. Samoin harmittaa se, että tällaiset uuden muodin mukaiset tiukkapipoiset mielipiteet ovat uineet jo yleen asti. Toivottavasti ilmiö laantuu pian. En näe mitään pahaa siinä, että joku esittää jossain ohjelmassa ohjelmassa intiaania, tai savolaista, tai englantilaista herrasmiestä. Sensuuri pitäisi rajata sinne, missä ohjelmissa tai muualla havaitaan jotain oikeasti laitonta tai kaikkien tuomitsemaa.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

En kuulu Pikku Kakkosen kohdeyleisöön, joten minun on ehkä siksi vaikea tajuta ongelman koko laajuutta. Yritän kyllä ajatella itkeviä lapsia, joilta on viety tikkari suusta ja inkkaripäähine telkkarista, mutta vaikeaa se tällaiselle keskiäkäiselle kulttuurisedälle on.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset